Biografanmeldelse
13. sep. 2020 | 10:22

After 2: After We Collided

Foto | Joshua Stringer
Den første kærlighed er svær at komme sig over for Hardin (Hero Tiffin Fiennes) og Tessa (Josephine Langford) i film nummer to i After-trilogien.

After-filmene er én lang pigesexfantasi. Det er plat, men toeren formår indimellem at vise ægte kærlighed og fokusere på kvindelig nydelse.

Af Thea Torp

After-universet føles, som om det er brygget på et værelse, hvor barbierne lige er blevet gemt væk på loftet, og de eneste mænd, der er på besøg i sengen, er dem, man drømmer sig til.

Pigefantasier bliver ofte betragtet som det rene pjat, men de er faktisk formgivende for det seksuelle for halvdelen af Jordens befolkning. 

Fan-fiction-forfatteren Anna Todds har omsat nattedrømme om One Direction-sangeren Harry Styles til en 500 sider lang historie på internetplatformen Wattpad. Og Gallery Publishing Group har gjort fantasien til en storsælgende trilogi i bogform. 

Det er svært at forestille sig, at en tilsvarende sexfantasi om en navngiven, virkelig kvinde ikke ville have vagt et ramaskrig. 

I bøgerne og filmene har man da også valgt at omdøbe karakteren til Hardin Scott. Som på amerikansk lyder som ”hard-on”, altså stiv pik.

I den filmiske toer af det poppumpede univers er den stormbrusende forelskelse endt i noget af en tårevandpyt. Tessa (Josephine Langford) og Hardin (Hero Tiffin Fiennes) går nu rundt og slikker hjertesår efter bruddet. 

Hun er den søde, belæste og pligtopfyldende pige, der hurtigt stiger i graderne som praktikant på et forlag. Han er den ustyrlige badboy i sort. Han kører rundt i en dyr bil og drikker, mens han surmulerende tænker på Tessa. 

Det er en klassisk historie om modsætninger, der mødes. Om skyld og uskyld, mand og kvinde. Filmen er da også fyldt med referencer til litterære værker om samme tema såsom Stolthed og fordom, Farlige forbindelser og Stormfulde højder. 

After We Collided er nok et postkort fra et ungt parforhold fyldt med hormoner. Men faktisk har de unge en oprigtig omsorg for hinanden. Og i sexscenerne er kvindelig nydelse i fokus, hvilket er et sjældent syn i amerikansk mainstreamunderholdning for unge piger. 

Den smukke historie om den første kærlighed får lov til at ånde og leve nok til, at den for en kønsmoden kvinde er genkendelig som levet kærlighedsliv. 

Det skyldes især det naturlige skuespil og den lange række scener fra et parforhold, når det er allerbedst. Når yoga, brusebade, mørkets frembud og morgensol giver begge parter lyst til at knalde. 

After We Collided har bestemt sin berettigelse på det store lærred, fordi filmen for den unge målgruppe giver et relativt fornuftigt indblik i, hvad der venter af oplevelser på pigeværelset, når drengene i drømmesengen materialiserer sig til et faktisk menneske. 

Familie, venner og kollegaer er dog flade som lagener og fungerer mere som underlag i fortællingen om de to elskende end mennesker af kød og blod. 

Og man kommer ikke uden om, at Anna Todd er inspireret af Brontë-søstrerne og Jane Austen, hvor kærligheden er svær, og mænd, der er værd at elske, ikke umiddelbart er til at stole på. 

Altså historier, der er skrevet af jomfruer, som på en gang virker skræmte over og besatte af de helt forkerte mænd. 

En konkret erfaring fra en nutidig kvinde til generation Z lyder: Hvis han ikke er galant uden for soveværelset, er han det nok heller ikke i det. Og så må du selv sørge for at komme, søster! 

After We Collided er barnlig og dårlig smag, men rummer også en ægte strøm af brusende følelser, der opstår mellem mennesker, som ikke kan få nok af hinanden. Og det er da sødt.

Trailer: After We Collided

Kommentarer

Titel:
After We Collided

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
Roger Kumble

Manuskript:
Mario Celayo

Medvirkende:
Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Dylan Spouse

Spilletid:
105 minutter

Aldergrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
10. september

© Filmmagasinet Ekko