Hvem vandaliserede og spraymalede sjofle tissemænd på bilerne på parkeringspladsen foran Hangover Highschool?
Det spørgsmål forsøger to af skolens ivrige elever at besvare i første sæson af den morsomme American Vandal, der med præcis sans for genren giver sig ud for at være endnu en true crime-serie.
I anden sæson af Netflix-serien kaster de to gymnasiedetektiver, Sam (Griffin Gluck) og Peter (Tyler Alvarez), sig nok engang over en ny sag, der om muligt er endnu mere absurd, fjollet og latrinær.
Den katolske highschool St. Bernardine i delstaten Washington har nemlig været plaget af en række besynderlige begivenheder, der vækker Sam og Peters opmærksomhed.
Eleverne har pludselig fået dårlig mave og voldsom diarré i stride strømme. Den grisede affære har efterfølgende fået tilnavnet ”The Brownout” – udløbet, i den lidt forkølede oversættelse. Om det er en forgiftet lemonade fra kantinen eller en større sammensværgelse, er uklart.
Peter og Sam beslutter at rejse til St. Bernardine for at finde ud, hvem der står bag forbrydelsen mod elevernes tarmsystemer. Og hurtigt viser det sig, at en ukendt gerningsmand eller -kvinde med tilnavnet ”The Turd Buglar”, Lortetyven, nok står bag.
Som det måske fremgår, er American Vandal først og fremmest en humoristisk parodi på den for tiden så populære true crime-genre. Og grundlæggende en ret solid og intelligent mockumentary med et kækt glimt i øjet.
Hvad der i starten måske kunne lyde som en simpel sketch i kortformat, udfolder American Vandal i stor og seriøs stil. Og det er seriens største og overraskende styrke.
American Vandal tager en dum og plat idé – en skole plaget af henholdsvis spraymalede tissemænd og dårlig mave – og behandler den præcis så grundigt, dybdeborende og overbevisende, som mordsagerne vi kender fra Making a Murderer, The Jinx og podcasten Serial.
Og som med de mest velfungerende parodier lykkes især første sæson af American Vandal, fordi skaberne bag serien, Dan Perrault og Tony Yacenda, tydeligvis kender true crime-genrens koder og kendetegn.
Anden sæson er stadig vellykket, men knap så underholdende og frisk som første.
Opklaringsarbejdet centrerer sig fortsat om et klassisk amerikansk high school-miljø med diverse stereotyper – nørderne, basketball-spillerne, mobbeofrene samt alle de smukke og populære personer. Serien dokumenterer især elevernes relationer med video og billeder fra deres Facebook-, Instagram og Snapchat-profiler. Det greb er oplagt at læse som en kritisk-satirisk kommentar til nutidens ungdomskultur.
Sæson to er tydeligt inspireret af Netflix’ egen, oprigtige true crime-serie The Keepers, der kulegraver en række forbrydelser på en katolsk skole.
Med rekonstruktioner, forklarende voice-over, interviews, åbenhjertede overvejelser og diskussioner foran papirfyldte opslagstavler forsøger de ihærdige detektiver Sam og Peter at oprulle forbrydelsen, der viser sig at føre helt op i skolens lærerkollegium og ledelse.
Dramaturgisk trækker serien fråsende og skamløst på veliscenesatte cliffhangers og effektiv tilbageholdelse af viden.
Anden sæson gentager dog sin forgænger i en sådan grad, at det er svært være helt så begejstret som sidst. Og sjovt nok lader seriens popularitet og den nye sæsons større budget til at have sløvet parodien og slækket på opfindsomheden.
Men American Vandal trods forbeholdene stadig en skarpskårent og gedigent underholdende true crime-komedie. Tilmed ganske spændende.
Kommentarer