Biografanmeldelse
30. jan. 2020 | 08:46

Ellevilde Ella

Foto | Gimpville AS
Den lille pige Ella leger i naturskønne omgivelser, men en ny beboer i kvarteret sætter hendes venskabelighed på prøve.

Historie til små børn om en stærk og egenrådig pige underholder, men er også båret af lidt for forudsigelige intentioner.

Af Astrid Maan Thomsen

Man skulle næsten tro, at vi befandt os på en intrigefyldt Beverly Hills-skole og ikke i en familievenlig by kaldet Solbakken. Så hurtigt sker dramaet i Ellevilde Ella, der er baseret på en populær tegneserie af samme navn. 

Hovedpersonen og katalysatoren bag dramaet er den stærke og egenrådige Ella. 

En glad, legende og egentlig varmhjertet pige, som dog begår fejl og skal lære, at tingene ikke altid går, som man forventer. Og at man skal kunne give plads til alle. 

Det er hovedpointerne i Ellevilde Ella. 

Eventyret starter på Solbakken, hvor Ella bor med sin familie og venner. Under en trylleleg med sin bedste ven, Mikkel, finder Ella på at skabe en spektakulær cirkusforestilling for hele kvarteret.

Det tager ikke lang tid, før planlægningen er i fuld gang, og hovednummeret er Ella og Mikkels magiske tryllenummer.

Men alt forandres, da den superseje, rige dreng Johnny flytter ind på Solbakken. Mikkel bliver betaget, og da Ella presser ham til at vælge mellem hende og Johnny, stikker han af. Med ryggen mod muren må Ella nu samarbejde med Johnny for at redde ikke bare cirkusforestillingen, men også sin bedste ven.

Kært barn har mange navne, og Ellevilde Ella, som oprindeligt stammer fra Norge, er en populær figur kendt under navnene Sunshine Kathy, Ella Bella Bingo eller Elleville Elfrid.

Figuren er skabt af filmskaberne Frank Mosvold, Tom Petter Hansen og Trond Morten Venaasen fra Kool Produktion og co-produceret af August Media Holdings i Singapore, så historierne om den lille Ella har siden 2010 været verden rundt i først en kortfilm og siden tv-serier.

Målgruppen er børn i børnehavealderen, og Ellevilde Ella er også en stimulerende, farverig og morsom film uden noget farligt bortset fra den menneskelige, barnlige væremåde.

Filmen forstår i al sin primitive animations-enkelhed at vise den form for kompromisløs tankegang, børn har – hvor følelsen af, at man er ved at miste sin bedste ven medfører en bølge af raseri og målløshed.

Taktik, planer og idéer bliver målt op for at finde ud af, hvordan man kan vinde personen tilbage og fortsætte dagligdagen.

Det samme sker for Ella, som faktisk viser mere snæversynethed og intolerance, end man skulle tro ud fra hendes vindende og intelligente væsen.

Det bliver derfor næsten for dramatisk og voksent, da hun kaster sig over de to legende drenge og hiver Mikkel væk fra hans nye kammerat, som bare gerne vil have nogle venner.

Men børn kan være grusomme mod hinanden. Modsætningen mellem de mere intetanende, fjollede voksne og de klarhovedede, men følelsesfulde børn er en fin måde at holde den komiske sans og alvoren i skak.

Som når Ella og Johnny på cykel eftersøger Mikkel, mens kvarterets bedstemorlignende figur følger efter i sin langsomme elscooter med en flok får som heppekor.

Animationsniveauet er middelmådigt, men de mange karakterer er fornuftigt opdelt efter hver deres særprægede udseende og væremåde – anført af de uproportionerede voksne i forhold til de mere normaltudseende børn.

Dramatikken om, hvem der skal og må være venner med hvem, holdes oppe indtil den nærmest Hollywood’ske afslutning.

Ellevilde Ella leverer udmærket underholdning, som viser børns tankeløshed og måder at klare problemer på. Intentionen er god, men også lidt for forudsigelig.

Trailer: Ellevilde Ella

Kommentarer

Titel:
Ellevilde Ella

Originaltitel:
Elleville Elfrid

Land:
Norge

År:
2020

Instruktør:
Atle Solberg Blakseth, Frank Mosvold

Manuskript:
Frank Mosvold, Johnny Smith, Rob Sprackling

Medvirkende:
Kristian Gintberg, Neel Rønholt, Lars Mikkelsen, Marijana Jankovic (danske stemmer)

Spilletid:
79 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
30. januar

© Filmmagasinet Ekko