”Film har ikke brug for et budskab. De har brug for hjerte, elektricitet,” råber Malcolm passioneret til sin kæreste under et ophedet skænderi.
Og der er noget ved den sætning, som føles vigtigt. Den viser, hvem Malcolm er. Eller måske nærmere, hvordan han gerne vil betragtes som filminstruktør.
Men ordene er afgørende, fordi de sætter gang i tanker om Netflix-filmen, hvis titel er de to hovedpersoners navne.
Har Malcolm & Marie hjerte, elektricitet?
Der er nok at være skeptisk overfor. Historien om et par, der i de sene nattetimer ripper op i sår i deres forhold, fremstår i smukke sort-hvide billeder. Det lugter af studentikost filmskoleværk, hvor fraværet af farver skal give filmen kunstnerisk værdi.
I en lavbudgetfilm med en location, to skuespillere og en dialogbaseret historie vil instruktør Sam Levinson (Euphoria) øjensynligt demonstrere, at den franske nybølge ikke har levet forgæves.
Man tænker uvægerligt, at der er vægtet stil over substans. Men undervejs i de 106 minutter åbenbarer sig en film, som er en følelsesmæssig mavepuster af en duet.
Malcolm & Marie er et elektrisk kammerspil mellem to stærke individer. Manuskriptets monologer leveres intenst af de to hovedrolleindehavere: Zendaya og John David Washington.
Som et perfekt eksempel på en corona-film er det lille drama optaget under nedlukningen af samfundet med et begrænset filmhold.
I filmen bor instruktøren Malcolm og hans kæreste Marie i et modernistisk hus på et øde sted, der formentlig skal forestille det solbeskinnede velhavekvarter Malibu i Los Angeles.
Parret kommer sent hjem efter premieren på Malcolms nye og meget personlige film. Han er høj på aftenen, sætter musik på og danser rundt.
Marie virker derimod træt efter en udmattende aften. Når Malcolm gør tilnærmelser mod hende, bliver det dog klart, at hendes mutte facon ikke skyldes aftenen.
Malcolm har nemlig glemt at sige tak til hende i sin tale om filmen, der mere eller mindre er baseret på hendes tidligere stofmisbrug. Hvad Malcolm havde håbet skulle være en nat fuld af fejring, udvikler sig til en tour de force i et forholds diskussioner med undertrykte følelser, had og kærlighed.
Udfordringen ved et kammerspil er at undgå filmet teater, som filmmediet siden sin begyndelse har forsøgt at tage afstand fra. Den helt afgørende er, om kameraet fanger virkeligheden.
I Malcolm & Marie er kameraføringen silkeblød og forførende, når Marcell Rév bevæger sig rundt i huset. Fotografen kæler med de to hovedroller, flyder rundt om dem og kommer helt tæt på, når det gør ondt.
Filmens åbenbaring er dog Washington og Zendaya.
Førstnævnte har efterhånden slået sit navn fast i store produktioner som Tenet og BlacKkKlansman, hvor han er trådt ud af sin far, Denzel Washingtons skygge.
Før denne film havde han dog til gode for alvor at folde sit talent ud i en rolle, men nu kan man ikke længere være i tvivl om hans evner.
Og Zendaya, der spiller en af hovedrollerne i Levinsons hårdtslående ungdomsserie Euphoria, har for alvor forladt den Disney-verden, hun fik sit gennembrud i.
Begge skuespillere demonstrerer, hvordan man i en produktion filmet næsten i real-time navigerer mellem vrede, glæde og gråd. Deres fascinerende, verbale tango er hele filmen værd.
Kommentarer