Serieanmeldelse
10. nov. 2019 | 11:02

Mellem os

Foto | Christian Geisnæs
Det danske kærestepar Kasper (Johannes Nymark) og Nanna (Lærke Winther) vil gerne stifte en familie, men møder hele tiden udfordringer, som sætter kærligheden på en prøve.

Med humor og nuancerigdom punkterer dansk-norsk serie forestillingen om kernefamilien som lykkens arne.

Af Kjartan Hansen

”Står du og hælder købeøl over på hjemmebrygflasker?” 

Det spørgsmål stiller Nanna sin kæreste Kasper. Han har over for et vennepar løjet om, at han brygger sin egen øl, og for ikke at tabe ansigt lader, som om han medbringer hjemmebryg til middagen om aftenen. 

Mellem os er et dansk-norsk samarbejde. De norske serieskabere Nicolai Cleve Broch og Ole Marius Araldsen kredser om Lærke Winthers danske Nanna, der som 40-årig langsomt indser, at hendes forestilling om kærlighed er urealistisk. 

Hun lever tilsyneladende lykkeligt med den lidt yngre Kasper (Johannes Nymark) og er ved at være klar til at få et barn. Men der er en underspillet kemi mellem Nanna og hendes norske venindes mand Joachim, hvis ægteskab hun misunder. 

Men hvor det norske vennepar ikke gennemskuer, at Kasper medbringer købeøl, gennemskuer Nanna ikke, hvad der gemmer sig bag facaden i Merete og Joachims ægteskab. Nanna og Kasper kan stadig ikke holde fingrene fra hinanden. Alligevel misunder de venneparrets kernefamilie. Omvendt er Merete og Joachim misundelige på alle par, hvor lidenskaben endnu ikke er ebbet ud. 

”Jeg har ingen trusser på,” hvisker Nanna i Kaspers øre, imens hun i al offentlighed gramser på hans pik. Kådheden lyser ud af øjnene på ham, og de finder hurtigt en skjult krog, hvor de kan have sex. 

Den lidenskabelige scene tager dog en komisk drejning, da hun vil skifte stilling, netop som han skal til at komme. Lang i ansigtet ser Nanna sæden løbe ned ad sin nye kjole. 

Vores hovedperson idealiserer kernefamilien og den evige kærlighed, så det vækker mindelser om en ung kvindes blåøjede ambitioner i Jane Austens kærlighedsromaner eller glansbilleder fra moderne husmødres Instagram-sider. Når serien hele tiden minder os om, at intet parforhold er uden gnidninger og skuffelser, savner man en forklaring på Nannas naivitet. 

Men Mellem os bliver reddet af skuespillere, der på fornemste vis balancerer mellem realisme og komiske indslag, som gør serien til en munter oplevelse. Som når Kasper er hos lægen og i det hvide, skarpt belyste venteværelse famler med en plastikmodel, der viser en gravid kvindes underliv. 

Det er en reference til episoden af Venner, hvor Ross og Rachel skal se de første røntgenbilleder af deres kommende barn. 

Situationen leder os til at tro, at parrets familiedrømme er ved at gå i opfyldelse. Men Kasper er alene. Når lægen henter ham, får vi at vide, at han er der for at undersøge sin sædkvalitet. Det viser sig, at han er steril. 

Ved en bryllupsfest i første afsnit holder bruden (Stephania Potalivo) en tale for gommen. Talen skal forestille at være original og dybfølt. Men ved et bord sidder Joachim (Nicolai Cleve Broch) med et skælmsk smil og forudsiger hvert ord, hun vil sige. 

Serien svælger dog ikke i satire. Tværtimod nuanceres skildringen med fintfølende scener i modne parforhold, hvor hverdagen ofte kommer i vejen for romancen. 

Merete afviser Joachims kåde tilnærmelser, imens hun børster tænder. Før hun når at blive færdig, har han til hendes skuffelse allerede gokket den af. Men de ømme blik mellem skuespillerne og deres milde tone viser, at kærligheden består. 

At Merete elsker sin mand, forhindrer hende ikke i at fantasere om andre. Og når hun sender en venneanmodning på Facebook til en gammel flamme, er det kun et spørgsmål om tid, før fantasien skaber splid i ægteskabet.

Kommentarer

Titel:
Mellem os

Land:
Danmark, Norge

År:
2019

Serieskaber:
Nicolai Cleve Broch, Ole Marius Araldsen

Medvirkende:
Lærke Winther, Johannes Nymark, Agnes Kittelsen, Nicolai Cleve Broch

Spilletid:
Otte afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
6. november på TV 2 og TV 2 Play

© Filmmagasinet Ekko