Sanna vender færdiguddannet hjem til sin fars gård, en ejendom i et skovrigt område i Skåne. Farmand Bengt er egnens patriark med masser af penge og magt. Han bor som en anden feudal herremand og har ansat naboerne, som var de fæstebønder.
Sanna arbejder for ham ude i skoven. Hun fælder og skræller træer – et job, hun elsker og har forstand på. Herude møder hun den lidt yngre Marcus, søn af jævne forældre på farens jorde.
Parret forelsker sig, men der er gammelt nag mellem de elskendes familier. Da Sanna bliver gravid, truer hendes far med at gøre hende arveløs, hvis ikke hun slår op og får en abort.
Samtidig følger vi Tanja, som ud over vekslende jobs og en labil livsstil står i spidsen for en organisation af frivillige, der leder efter forsvundne personer. Hun er en fanatisk snushane i sager, som politiet har opgivet.
Tanja bliver involveret, da Bengt har været sporløst væk i to år.
Mørkt hjerte er på alle måder Nordic Noir med skandinavisk uhygge, moderne gotik og en temperaturmåling af det svenske velfærdssamfund.
Seriens fem afsnit er instrueret af svenske Gustav Möller, der i 2018 debuterede med den minimalistiske danske politi-krimi Den skyldige, som siden er genindspillet på amerikansk.
I Mørkt hjerte vover han sig ned ad veltrådte skovstier under de sorte, svenske trætoppe, hvor det kogler af mystik, myter og mordgåder.
Serien er drejet over virkelige hændelser, der beskrives i en true crime-roman af Joakim Palmkvist, og den kobler svensk skovromantik med samme lands nære socialrealisme.
Romeo & Julie-fortællingen om kærligheden på tværs af lokalsamfundets elhegn er djævelsk godt skruet sammen. Det unge par forandrer sig med samme psykologiske omkalfatring og egoisme, man kender fra klassikeren Postbudet ringer altid to gange.
Er kærligheden i virkeligheden mere kynisk end romantisk? Er der mere tale om pengebegær end passioneret besættelse?
Mens tosomheden slår sprækker, bliver privatdetektiven Tanja mere og mere skinger i sin indædte eftersøgning. Hun bryder en aftale med politiet om at holde sig væk for at kunne holde sit løfte til Sannas storesøster om, at hun nok skal finde faren.
Han spilles ondt og magtfuldt – måske med skjult viden om sinistre forhold – af Sveriges filmskurk nummer et: Peter Andersson, kendt som den sadistiske sagfører, der får en uønsket tatovering i Mænd der hader kvinder.
Tanja gestaltes på grænsen mellem stædig og besat af Aliette Opheim, mens Sanna får en sart uskyldighed og fatal enfoldighed i Clara Christiansson Drakes spil. Hendes inderlighed eskalerer til en fortvivlet erkendelse om, at far måske havde ret i, at hun har forelsket sig i den forkerte.
Marcus spilles drypvis faretruende af Gustav Lindh, den unge elsker i Dronningen.
Igennem hele affæren banker et mørkt hjerte. Gåden er blot i hvilken brystkasse.
Mørkt hjerte tager sig tid til at fortælle historien. Tempoet er i luntetrav med få spurter. Men i stedet for at virke sløvende skaber det en inciterende stemning, som fortættes gradvis. Nettet strammes, mens træer ildevarslende fældes og barberes til brænde af mægtige maskiner.
Serien er ufatteligt smukt fotograferet af danske Jasper Spanning og iscenesat med en sikker æstetisk sparsommelighed.
Gustav Möller har talent for klaustrofobiske kammerspil, hvor spændingen ligger i replikkerne. Både spørgsmål og svar forhales til sigende og ildevarslende pauser. Det bliver stadig mere farligt at få at vide, hvad skovsøen gemte, og hvilke lig der findes i familieskabet.
Psykologisk holder Mørkt hjerte sig til formodninger og antydninger, der driver historien fremad. De tre første afsnit varsler en fremragende serie.
Kommentarer