Man kunne næsten have sagt sig selv, at instruktør Paul Greengrass som western-instruktør har måttet gå på kompromis med sin urolige energi og politiske aktivisme, som han viste med gennembruddet Bloody Sunday om den britiske massakre på irske demonstranter i 1972.
Den sitrende nerve blev ført videre i Bourne-trilogien.
Men det kommer alligevel som en overraskelse, hvor meget han indordner sin æstetik og sit temperament efter genrens iboende konservatisme – den kreative såvel som den ideologiske.
News of the World er Greengrass’ anden film med Tom Hanks efter Captain Phillips, og det er en behersket og pæn filmatisering af Paulette Jiles’ roman af samme navn.
Den udforsker eviggyldige temaer, der føles aktuelle, navnlig amerikanernes anstrengte forhold til nyheder og de meget friske ar, den altødelæggende borgerkrig satte på nationens sammenhold få år forinden.
Det er en konflikt, der på nogle punkter raser videre i dag. At det er velkendt terræn, gør ikke temaet mindre fascinerende.
Alligevel er det ærgerligt, hvor meget Greengrass støtter sig til traditionen.
Genrens kendetegn dukker op som bestilt: et røveroverfald, en duel om at være hurtigst på aftrækkeren, et vaklende hjul på diligencen, der falder af på det helt forkerte øjeblik. Også på andre måder tegnes der inden for genrens streger: Kiowa-stammens sprog tales kun af hvide karakterer.
I en scene, hvor landets oprindelige beboere trods alt optræder, indhyller Greengrass dem i støv med en mystik. Det føles ubehageligt i overensstemmelse med den racistiske overtro, som over årene er blevet westerngenrens kainsmærke.
Heldigvis giver Tom Hanks med sin første westernrolle historien en uventet varme og sjælfuld alvor.
Han spiller Kaptajn Jefferson Kyle Kidd, en borgerkrigsveteran hvis levebrød, en trykpresse, blev ødelagt under krigen. Nu ernærer han sig som omrejsende nyhedsoplæser for et betalende publikum i den ene lille flække efter den anden.
Kidd er en født historiefortæller og forstår at sætte sind i kog med nyt om minekatastrofer og mænd, der rejser sig fra de døde. Han er også god til at tale voldelige temperamenter til rette. Det er en god evne at have i Amerikas forbitrede sydstater i 1870’erne.
Da Kidd en dag støder på en væltet diligence, hvis sorte kusk hænger død fra et træ, er han forfærdet. Så går det op for ham, at diligencen havde en passager, en tiårig pige med hvidblond hår og intelligente blå øjne, som ikke forstår et ord af, hvad han siger.
Hun hedder Johanna og spilles af tyske Helena Zengel, der bringer samme glohede intensitet til rollen, der gjorde hende til et uafrysteligt problembarn i sidste års Systembryder.
Kidd får resten af hendes historie, da han belejligt falder over et stykke papir i den ødelagte diligence. Johanna blev gjort forældreløs og bortført af Kiowa-stammen for seks år siden. Hun taler kun deres sprog.
Nu sørger hun over sine indfødte adoptivforældre. ”Hun er blevet forældreløs to gange,” bemærker en af Kidds venner, en kvinde, der kan tale nok af deres sprog til at kommunikere med pigen.
Kidd håber i første omgang på at overdrage hende til myndighederne, men indser inden længe, at han er den eneste, der kan genforene Johanna med hendes eneste overlevende slægtninge, en onkel og tante 600 km mod syd.
Man kan ikke undgå at tænke på True Grit, når de begiver sig gennem det solsvedne ørkenlandskab.
Som i enhver historie om at komme fra A til B, føles handlingen lidt episodisk, og det ofte langsomme tempo frarøver News of the World den ubærlige spænding, der gjorde Captain Phillips uafrystelig. Men manden og pigen rykker sig nærmere hinanden for hver en knibe, de redder sig ud af, og deres forhold er smukt skildret.
Tom Hanks gør Kaptajn Kidd til et endnu et uangribeligt anstændigt, berigende bekendtskab, og tolvårige Helena Zengel er et lille vidunder: en fuldkomment naturlig og usædvanligt udtryksfuld barneskuespiller, der åbner et frygtsomt vindue på klem til en arret sjæl.
Hun gør en jævn film seværdig, og fortjent er hun blevet nomineret til Golden Globes for bedste birolle.
Kommentarer