Serieanmeldelse
13. juni 2020 | 14:29

Ulrikke uden skam

Foto | TV 2
Skuespilleren og debattøren Ulrikke Falch’ følelser er på et højt blus, hvad enten hun er glad eller ked af det. Det er blevet stemplet som ”manisk” og ”psykotisk” i det kaotiske kommentarfelt på hendes Instagram-profil, som hun i februar valgte at slette.

Skam-stjernen Ulrikke Falch lukker generøst seerne ind i hudløs udlevering af sine pengeproblemer, personlighedsforstyrrelse og moralsk tvivlsomme omgang med influencerindustrien.

Af Frida Marie Damsgaard

En ung, norsk kvinde dupper lidt på de sminkede læber i spejlbilledet på hotelværelset. Der klippes til en mennesketom, rød løber i Bremen Teater. Publikum er allerede i salen. 

Hun er kommet for sent og dirigeres direkte ind på scenen for at præsentere året bedste kvindelige skuespiller til Ekko Shortlist Awards 2019. Hun er charmerende på scenen, men kort efter får vi at vide, at hun bag sit scenesmil havde blackout og angstsymptomer.

Skam-stjernen Ulrikke Falch er stormet frem i verden efter sin rolle som sødmefulde, men destruktive Vilde i NRK’s successerie. 

Hun har lavet tv og radio, herunder programmet F-ordet, hvor hun forsøgte at få 1000 norske gymnasieelever til at ville kalde sig det farlige f-ord: feminist. 

Hun har udgivet bogen Jenteloven, et feministisk manifest. Hun er foredragsholder, aktivist og talsperson. 

Hun har også én million følgere på Instagram og blev i 2017 udnævnt som en af de mest indflydelsesrige nordmænd på sociale medier sammen med den norske statsminister og NATO’s generalsekretær.

Instagram blev en platform for Ulrikkes kamp mod skam over krop, psyke og seksualitet. En normalisering af dobbelthager, mavedeller og menstruationsblod. Men i februar måned slettede Ulrikke sin profil sammen med den pompøse pulje af følgere, en beslutning TV 2’s dokumentar Ulrikke uden skam bliver en forklaring på.

Ulrikke har angst og ondt i livet.

Hun har ikke noget fast arbejde, men bevæger sig lidt luftigt mellem småjobs, bookinger og kollega-selfies med Emma Holten. Efter en næsten euforisk Ulrikke til champagneoverøst branchefest klippes der direkte til eksistentiel nedsmeltning på hotelværelset og omsorgshungrende opkald hjem til mor.

Hun vil gerne være mere selvstændig. Hun vil flytte til København, være selvkørende og voksen.

Men en underbetalt tilværelse som mediepersonlighed og et medhørende højt forbrug har over tid trukket 150.000 norske kroner fra en far, der gerne vil tilbagebetales.

Ulrikke er selverklæret idealist, men lærer, at en enkelt reklameaftale som influencer kan udligne hendes gæld. Kort efter er det til overvejelse, om hun kan ”se sig selv” i en sodavand, et produkt, der kan gøre hende rig med et klik.

Pengeproblemerne overdøves dog hurtigt af de psykiske kvaler, der forstærkes, da Ulrikke opdager, at private optagelser af hende florerer på SoMe uden skyggen af samtykke.

Samtidigt er hun velvidende om de hadefulde ord, der har floreret længe i kommentarfelterne på hendes Instagram, og som hun trods følgernes urimelige domme og dødstrusler ikke kan lade være med at læse.

Ulrikkes privatliv er papirtyndt på alle platforme – med og uden hendes egen vilje.

At se Ulrikke uden skam er lidt som at se et afsnit af Tværs på DR3, og serien deler stil og tone med DR3’s dokumentarer, der på samme måde sigter efter den store ærlighed. Ligesom i DR3’s Lillebitte kæmpestor, hvor Emilie Molsted tackler sin stormende succes og stress som Jada, filmer Ulrikke også sig selv i et grynet frontkameraformat.

I en lille lomme af glødende sårbarhed er Ulrikke i en katastrofal brandert endt alene i fosterstilling på en sofa. Foran hende ligger hendes mobil og ringer ekskæresten op.

”Hvis jeg sagde, jeg ville være kærester igen, hvad ville du så sige?” spørger hun med lukkede øjenlåg, måske sekunder fra søvnen. ”Det kan vi jo ikke,” konstaterer en meget træt og ædru drengestemme, der lægger på efter et lidt ynkende ”Godnat Ulle”.

Der er unægtelig nærhed og intimitet i Ulrikkes selvudlevering. Ikke kun i de upolerede selvoptagelser, men også over for seriens instruktør og kameramand, Alexander Lind. Han har tidligere markeret sig med den stærkt sanselige filmskoleafgangsfilm Carl & Niels, som kan ses på Ekko Shortlist.

Ulrikke lukker tillidsfuldt instruktøren ind, helt ind i natten på et hotelværelse og det ordløse angstanfald.

I de resterende tre afsnit vil det vise sig, at Ulrikke bliver diagnostiseret med borderline, en emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse. Hun skal i terapi, og måske vi skal se hende slette SoMe-profilen.

Ulrikkes fortælling føles vigtig og virkelig – og vil vække genkendelse. Ikke kun i angsten og SoMe-feberen, men også i den universelle følelse af afpillet hudløshed.

Kommentarer

Titel:
Ulrikke uden skam

Land:
Danmark

År:
2020

Tilrettelægger:
Alexander Lind

Medvirkende:
Ulrikke Falch

Spilletid:
Fem afsnit af cirka tyve minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
10. juni på TV 2 Play

© Filmmagasinet Ekko