Ekko kårer årets danske film
Endnu engang har vi haft et filmår ud over det sædvanlige – både i positiv og negativ forstand.
Coronavirus har nemlig for andet år i træk lagt sig tungt ned over filmbranchen på verdensplan og i særdeleshed lige nu i Danmark.
Herhjemme er biograferne blevet lukket i den normalt meget indbringende juleperioder, hvor familier landet over bruger højtiden til at valfarte i biografen.
Ikke desto mere er der god grund til at hylde nogle af de danske film, som har fået vores hjerte til at banke ekstra hårdt i årets løb.
Og vi kan endda glæde os over, at en af de største filmoplevelser i år kommer fra Danmark! Vi starter med nummer fem og arbejder og ned til førstepladsen.
En 600 år gammel historie bliver gjort lige dele mystisk dragende og spillevende aktuel i Margrete den Første, hvor den danske filmdronning Trine Dyrholm spiller titlens kvindelige regent.
Charlotte Sielings historiske drama er med et for dansk film stort budget på omkring 70 millioner kroner et imponerende udstyrsstykke.
Man tror fuldkommen på den drabelige verden af fordums tid, hvor intriger ved hoffet afløses af smukke naturbilleder tilsat troværdige præstationer af nordisk films bedste skuespillere.
Men filmens trumfkort er, at den rammer en tone mellem kammerspil og kostumedrama, hvor man virkelig mærker, hvad det er for nogle ofre, hovedpersonen må bringe. Margrete er en kvinde i en mandsdomineret verden, men hun møder den med åbne øjne og bruger sin magt til at gøre livet bedre for andre.
Det er ganske enkelt sublimt filmhårdværk, når den stilbevidste instruktør Christoffer Boe sammen med den dialogstærke manuskriptforfatter Tobias Lindholm udforsker begær og livets største spørgsmål.
Smagen af sult blev skammeligt overset af publikum, men nu er der mulighed for på streaming at nyde den nervepirrende spændingshistorie. Og ikke mindst opleve de seværdige skuespillere Nikolaj Coster-Waldau og Katrine Greis-Rosenthal som et ægtepar, der er henholdsvis kok og vært på restauranten Malus.
Det konkurrenceprægede miljø spækket er den perfekte kulisse for en historie om jagten på den eksistentielle sult.
Den historie bliver realiseret med en sans for at blande kunstfilmens mystik med thrillerens ubønhørlige suspense i nogle enormt velkomponerede scener. Man bliver både sulten og forført af dramaet, der taler til hjerne, hjerte og mave.
To fremragende komediedramaer af kvindelige spillefilmdebutanter fik premiere i år.
Desværre har vi ikke plads til Lisa Jespersens ellers knivskarpe Hvor kragerne vender blandt de fem udvalgte, men til gengæld tog Doggystyle-skaber Anna Emma Haudals Venuseffekten os så meget med bukserne nede, at filmen fortjener en podieplacering.
Venuseffekten er nemlig noget så sjældent som en helt naturlig og rolig film, der med sit spidsfindige blik på livet bringer følelserne i kog og skaber herligt akavet komik.
Der er et helt særligt og indtagende tempo i filmen om unge Liv, som får et nyt syn på livet og kærligheden, da hun forelsker sig i kvinden Andrea.
Stortalentet Johanne Milland Pedersen får et stort gennembrud i filmen, hvor hun deler fantastisk rørende og morsomme scener med etablerede skuespillere som Josephine Park, Sofie Gråbøl, Lars Mikkelsen og Morten Hee Andersen. Doggystyle føles helt naturlig og er samtidig nærmest en revolution med sin insisteren på at skildre det tvivlende menneske.
2. Pagten
”For Bille August er denne film en triumf. Det er, som om hele karrieren samler sig.”
Sådan skrev Kristian Ditlev Jensen i sin seksstjernede anmeldelse af Pagten, hvor Birthe Neumann giver en kraftpræstation som forfatterlegenden Karen Blixen.
Og for nu at låne anmelderens begejstrede ord, er dramaet om en pagt mellem den ældre Blixen og den unge digter Thorkild Bjørnvig en vild og erotisk film.
Det er sjældne ord for historiske og autentiske fortællinger, men i det billedskønne kammerspil løber en pulserende åre af de inderste følelser, som man ikke kan sætte ord på, men som afslører sig i handlinger og lange blikke. Det er en vellavet film, som dog mest af alt er karakteriseret ved, at den sætter sig i kroppen som en besættelse.
1. Flugt
Sidste år gik vi så vidt som til at udråbe Druk til ikke bare årets danske film, men årets bedste film på verdensplan.
Det kan lyde, som om nationalbrillerne har sat sig lidt for godt fast, når vi også i år proklamerer, at en af de bedste film overhovedet kommer fra Danmark.
Men den animerede dokumentar Flugt er en helt igennem overrumplende, hjerteskærende og livsbekræftende oplevelse.
Historien om den afghanske flygtning Amin, der efter et liv fyldt med hemmeligheder endelig deler sin historie om den dramatiske rejse til Danmark med vennen og filmskaberen Jonas Poher Rasmussen, har da også fået filmbølgerne til at røre på sig i hele verden.
Filmen er i spil til hele tre kategorier ved den kommende Oscar-uddeling. Det ville være en historisk bedrift, hvis det skulle lykkes at blive nomineret i alle tre, men det ville bestemt ikke være ufortjent.
Super16-uddannede Jonas Poher Rasmussen er ikke et helt ubeskrevet blad i dansk film, men med Flugt slår han for alvor sit navn fast. At han midt i ræset med at køre filmen i stilling til Oscar-showet, tog sig tid til at være i juryen i Ekko Shortlist Awards, fortæller noget om en generøs instruktør med benene på jorden.
Årets film
Hvert år kårer Ekkos redaktion årets bedste film og siden 2011 årets bedste tv-serier.
Vi udpeger de bedste i dansk, amerikansk og ikke-amerikansk film samt tv-serier og dokumentarer i separate artikler.
De udvalgte film og serier har alle haft dansk premiere i det forløbne år.
Tidligere vindere
2020: Druk
2019: Dronningen
2018: Den skyldige
2017: Vinterbrødre
2016: Kollektivet
2015: Krigen
2014: Nymphomaniac – Director’s Cut
2013: Nymphomaniac
2012: Kapringen
2011: Melancholia
2010: R
Kommentarer