Debat
04. nov. 2021 | 09:29

Biograferne er afgørende for filmens fremtid

Foto | Disney
Disney-filmen Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings har fået 70 dages biografeksklusivitet, før actionbraget om en superhelt kan opleves på streamingtjenesten Disney+.

Store amerikanske filmselskaber har erkendt, at de forhold, vi så under pandemien med lynhurtig streamingpremiere, er slut, skriver debattør.

Af Kim Pedersen

I min seneste kommentar i Ekko, den 4. maj 2020, forudså jeg, at det ville tage mindst tre år før filmbranchen landede sikkert på benene igen.

Det ser ud til, at den forudsigelse kommer til at holde stik, med mindre pandemien atter blusser op.

Biograferne blev under pandemien tvunget til at holde lukket i lange perioder og lå underdrejet i månedsvis på grund af mangel af varer på hylderne og restriktioner, som betød, at kun hvert andet sæde kunne sælges.

Det gav selvfølgelig store tab for biograferne.

Et overset element i denne corona-problematik er dog, at de amerikanske selskaber også har tabt penge. Enorme beløb er fosset ud af deres kasser. For når det går dårligt for biograferne, går det også dårligt for producenter af film.

Biograferne er producenternes største indtægtskilde, idet biograferne betaler en filmleje af hver enkelt solgt billet.

Ny taktik koster milliarder
De amerikanske filmselskaber, som havde en økonomisk ballast, begyndte at udskyde filmene til bedre tider. Det gjaldt film som No Time to Die, Top Gun: Maverick, Mission: Impossible 7 og Minions: The Rise of Gru.

Hvor No Time to Die allerede har gået sin sejrsgang i biograferne, med solid biografeksklusivitet inden streamingudsendelse, får de tre andre titler premiere over sommeren 2022.

Andre selskaber begyndte at udsende filmene direkte på streaming og tilbød de få af klodens biografer, som stadig måtte holde åbent, også at vise dem samtidig med streamingpremieren. Det omfattede titler som Wonder Woman 1984, Black Widow, Nomadland, Godzilla vs. Kong, Mulan og mange andre.

Det var ren nødværge.

De amerikanske selskaber måtte vise handlemod for at bevare aktionærernes tro – aktionærer, som tænker kortsigtet og går efter en hurtig gevinst.

De mest paniske selskaber omfattede Warner Bros. og Disney. De havde samtidig med pandemien søsat deres egne streamingtjenester og benyttede de oprørte vande til at booste deres nyoprettede afdelinger.

Naturligvis med store tab til følge.

Analytikere fra analyseinstituttet MoffettNathanson har estimeret, at Warner Bros. mindst vil tabe 7,7 milliarder dollars på den taktik.

Streaming-jihadister
Samtidig blev det smerteligt klart, at det første offer var Premium Video-on-Demand (pvod) – altså tjenester, som tilbyder filmene til en høj pris i en periode, mens filmen er ny.

Pvod er nu død for filmindustrien. Forbrugerne vil ikke betale ret meget for en filmoplevelse i hjemmet. Man foretrækker de abonnementsbaserede streamingtjenester, hvor man mod en ufatteligt lille betaling kan få adgang til et utal af film og serier.

Samtidig med direkte udsendelse på streamingtjenester eksploderede filmtyverierne. Direkte udsendelse på streaming betød, at filmtyvene kunne få adgang til filmene i perfekt digital teknologi.

Det var selvsagt en udvikling, som begejstrede fans af streaming. De mest vokale af denne type fans vil jeg kalde streaming-jihadister. De er optændt af en ild, som minder om hellig krig. Og de er ude af stand til at forstå filmbranchens økonomiske sammenhænge.

Ifølge dem er det oldnordisk, at de skal vente så meget som fem minutter med at se filmene i hjemmet, når filmene har biografpremiere. De mener også, at det alene er biografernes skyld, de ikke kan se filmene i hjemmet.

Men for de amerikanske selskaber hænger det ikke sammen. Filmproduktion er ikke længere økonomisk bæredygtig, hvis forbrugerne for blot 39,50 kroner om måneden – som det koster på HBO Max – kan få adgang til alverdens film.

Derfor er de amerikanske selskaber begyndt at vende tilbage til den forretningsmodel, som har sikret filmfans endeløse store cinematiske øjeblikke de sidste 40 år, hvad enten de har set spillefilmen i biografen eller på tv.

Nemlig at udsende filmene i indtjeningsvinduer, hvor første vindue er eksklusiv biografvisning.

70 dages eksklusivitet
Igen ser vi Disney som bannerfører i den nye udvikling.

Fra at udsende filmen direkte på streaming har den seneste Marvel-film, Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, fået premiere med hele 70 dages biografeksklusivitet inden udsendelsen på streaming.

Warner Bros. har meddelt, at alle deres biograffilm i 2022 vil blive udsendt med 45 dages biografeksklusivitet.

Man kan roligt forvente, at den trend vil fortsætte. Og perioden for biografeksklusivitet vil blive endnu længere. Måske der vil blive smidt en godbid i ny og næ til streaming-jihadisterne, men de forhold vi så under pandemien, er endegyldigt slut.

Trailer: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Kommentarer

Debatindlæg

Artiklen er et debatindlæg sendt til Ekko.

Kim Pedersen var formand for brancheforeningen Danske Biografer 2005-19.

Blogger fra 2012 til 2018 for Filmmagasinet Ekko.

Den førende biografejer i Aarhus fra 1978 til 1999.

© Filmmagasinet Ekko