Nyhed
26. okt. 2021 | 07:25

Christian Tafdrup løfter sløret for gyser

Foto | Erik Molberg Hansen
Dette ildevarslende billede fra Christian Tafdrups Gæsterne leder uvægerligt tankerne hen på Hitchcocks Psycho (1960), der for første gang brugte et brusebad til at chokere publikum.

”Ambitionen har været at lave Danmarks mest ubehagelige film,” siger instruktøren, der kaster sig ud på dybt vand i horrorgenren, som vi har stort tema om i nyt Ekko.

Af Nicki Bruun

Christian Tafdrup slog sit navn fast som en af landets mest kompromisløse instruktører, da han skabte høj bølgegang med sin provokerende En frygtelig kvinde.

Han er på vej med opfølgeren, der bærer titlen Gæsterne og får premiere den 17. marts til næste år. I det nye nummer af Ekko løfter instruktøren sløret for den kommende film.

”Ambitionen har været at lave Danmarks mest ubehagelige film,” siger Christian Tafdrup i en artikel, der er del af nummerets tema: Horror til tiden.

Gæsterne handler om en dansk familie, som er blevet venner med en hollandsk familie på en ferie i Toscana. Men da danskerne vil følge op på det gode møde og besøger hollænderne i deres hjem, udvikler det sig til et regulært mareridt.

”Vi har holdt mange testvisninger. Nogle folk kan lide den, nogle står af, og så er der dem, som mener, at jeg skal på den lukkede afdeling! Så måske har jeg lavet min sidste film. Det må bære eller briste,” siger Christian Tafdrup, der også er kendt som skuespiller fra serier som Borgen og Herrens veje.

Nazisten i dansk film
Gæsterne er støttet af Det Danske Filminstitut ved konsulent Mikkel Munch-Fals. Da han tiltrådte stillingen, sagde han i et interview, at der mangler en nazist i dansk film.

Ikke bogstaveligt, men i den forstand, at film skal stikke ud fra den pæne, humanistiske ligegyldighed.

”Den film, jeg har lavet, er nazisten!” forklarer Christian Tafdrup i interviewet.

”Jeg kan godt lide at vende tingene på hovedet eller tage fat i nogle tabuer. Og når jeg selv tvivlede, opfordrede Mikkel mig til at gå langt og huske, at det skulle være en radikal film. Jeg skulle ikke tænke på, at publikum skulle vælte ind i biografen for at se den.”

Chokket fra Cannes
Interviewet er en del af nummerets tema om gysergenren. Det byder også på en samtale med årets chok af en Guldpalme-vinder, Julia Ducournau.

Den franske instruktør har i arven fra mesteren David Cronenberg skabt det voldsomme body horror-drama Titane, som får fem stjerner i magasinet. Hun forklarer, at meningen med voldsorgiet er at gøre op med synet på kvinder som hjælpeløse stakler.

”Diskriminationen starter i det øjeblik, en kvinde forlader sit hjem,” siger Julia Ducournau.

Lussing til final girl
Ekkos Ida Rud tager i samme tema et opgør med den fasttømrede gyserkliché final girl – at kvinder skal lide mere end mænd – og serverer, hvad hun selv kalder for en syngende justeringslussing.

Vi ser også nærmere på Edgar Wrights kommende Last Night in Soho, hvor instruktøren bag Shaun of the Dead gør op med den nostalgi, der dækker over fortidens overgreb.

Filmprofessor Torben Grodal forklarer, hvorfor vi elsker at blive skræmt i biografmørket, mens Flemming Kaspersen undersøger kultforfatteren H.P. Lovecrafts betydning for gysets verden.

Læs mere om Ekko #89, der har Bodil Jørgensen på forsiden til en snak om Gud, Lars von Trier og den nye sæson af Riget.

Kommentarer

Ekko #89

Christian Tafdrup fortæller om Gæsterne i det nye nummer af Ekko.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko