Nyhed
19. mar. 2020 | 17:18

Coronavirus vil slå danske filmselskaber ihjel

Foto | uoplyst
Det normalt så sprudlende liv i den danske film- og tv-branche er blevet slået til tælling af coronavirussen, og det kommer til at få store konsekvenser for produktionsselskaber og filmarbejdere.

Producentforeningen og danske filmarbejderes organisation har indgået aftale om, at filmfolk kan blive fyret med to ugers løn. Alligevel vil selskaber bukke under, lyder vurderingen.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Danske film- og tv-arbejdere bliver i disse dage hjemsendt på samlebånd, mens produktioner i hobetal lukker ned på grund af coronavirus.

Det har tvunget landets brancheorganisationer ud i en barsk kamp for at sikre fremtidig overlevelse.

Forleden ville Film- og tv-arbejderforeningen (FAF) ikke indgå den samme aftale med Producentforeningen, som Dansk Journalistforbund gik med til. Her kan medlemmer blive hjemsendt i fem dage uden løn, mens FAF anmodede regeringen om at træde ind med understøttelse til filmarbejdere.

Men i går indgik FAF en aftale med Producentforeningen, hvor alle deres medlemmer og folk på overenskomst kan blive fyret med to ugers løn. Tidligere skulle filmarbejdere have fire ugers løn, hvis de havde været ansat for mere end ti uger.

”Der er mange forskellige kontrakter i den her branche, men her er man sikret – uanset om man arbejder på film, tv eller dokumentar – minimum at få to ugers fuld løn,” siger sekretariatschef i FAF, René Høyer Jørgensen, til Filmmagasinet Ekko.

”Vi forærer bare ikke fem dage væk. Det ville producenterne gerne have, at vi også gjorde, men det sagde vi nej til. Nu har vi sikret to ugers fratrædelse med fuld løn til alle.”

Aftale om genansættelse
Det er storfilm som Charlotte Sielings Margrete den Første med Trine Dyrholm i hovedrollen og Bille Augusts Karen Blixen-film Pagten, hvor optagelserne er blevet stoppet.

Ifølge Politiken betyder de mange aflysninger, at 500-600 filmarbejdere er blevet afskediget som følge af coronavirussen. FAF’s aftale med Producentforeningen løber i første omgang en måned frem til den 17. april, oplyser René Høyer Jørgensen.

– Hvad betyder den her aftale for parterne?

”Blandt vores medlemmer er det en solidarisk løsning, hvor alle er sikret to uger. For producenternes vedkommende giver det et overblik over de økonomiske konsekvenser, hvis de skal afskedige et helt hold. Vi håber selvfølgelig alle, at det bliver så kort en periode som muligt, og derfor har vi lavet en aftale i branchen om, at man så vidt muligt skal genansætte folk på de samme produktioner.”

– I filmbranchen taler folk om, at mange produktioner først kan starte igen i august. Opererer du også med den tidsramme?

”Der er mulighed for at forlænge aftalen, når den løber ud. Vi er startet med en måned, og så må vi til den tid se, hvordan situationen ser ud. Begge parter holder alle muligheder åbne, men de næste to-tre uger befinder vi os i corona-land. Måske fortsætter det, eller også letter det.”

Værst tænkelige tidspunkt
Lige nu er det svært for nogen at danne sig et overblik over, hvordan coronakrisen kommer til at påvirke den danske filmbranche.

Men i dag har Folketingets partier indgået en fælles aftale om at bruge op mod et trecifret milliardbeløb på blandt andet lønkompensation til selvstændige og mulighed for ekstra dagpenge til ledige.

– Kan filmbranchen komme igennem det her på hæderlig vis, eller bliver det en anden filmbranche fremover?

”Vores filmbranche var rigtigt stærk inden, så vi håber at komme igennem og starte produktionerne op igen inden sommerferien. Det er vores håb, og hvis det er muligt, er det en ubehagelig oplevelse i nogle måneder. Hos FAF har vi en ambition om at starte op inden sommerferien,” siger René Høyer Jørgensen.

– Hvad er konsekvenserne, hvis det ikke sker?

”Så vil det være et væsentligt indkomsttab for hele branchen. Når lyset kommer, og det bliver varmere, starter alle produktionerne normalt. Vi starter jo traditionelt i marts, så det er den værst tænkelige tid på året, at det her sker. Det ville have haft en mindre effekt i vinterperioden, hvor der ikke bliver produceret lige så meget.”

Produktioner i en gråzone
I Producentforeningen er direktør Jørgen Ramskov glad for aftalen med FAF.

”Det hjælper, at vores medlemmer nu kan komme af med nogle omkostninger. Det lyder brutalt, men det er, hvad det handler om, hvis virksomhederne skal overleve.”

”Der er lige nu noget præ- og postproduktion og lidt manuskriptskrivning, men der er stort set ingen optagelser i gang. Alt er udsat, og det betyder, at vores medlemmer har omkostninger til for eksempel personale, bolig og udstyr. Derfor er vi glade for aftalen om de fjorten dage, men vi kommer til at forhandle videre med FAF, fordi det her er kun starten.”

– Kan du løfte sløret for, hvilke aftaler I gerne vil indgå?

”Vi skal sammen finde løsninger, så der er nogle virksomheder tilbage, når vi er ovre krisen. Det kan være kortere opsigelsesvarsel og sådan noget. Meget bliver lagt ned med henblik på fortsættelse. Det bliver interessant at se, om vi kan lave nogle fleksible ordninger.”

– I har lavet en aftale med Dansk Journalistforbund og en anden med FAF. Er det hensigtsmæssigt?

”Næh, men det er det muliges kunst. Vi havde gerne set, at FAF havde accepteret, at producenterne kunne få et pusterum og sende folk hjem fem dage uden løn. Men det ville FAF ikke.”

– Hvordan kommer regeringens hjælpepakke filmbranchen til gode?

”Det hjælper mange medarbejdere, der bliver ramt af krisen. Det ser vi positivt på, for ligesom der skal være nogle virksomheder, når vi kommer i gang, skal der også være nogle dygtige medarbejdere. Derfor er det positivt, at der er garantier for enkeltmandsvirksomheder og freelancere, der står uden for a-kasse-systemet.”

”Mange produktioner er ikke aflyst, men udsat. Det er en gråzone, så hvornår indtræder der et tab? Det er vi meget fokuseret på at få afklaret og med i pakkerne.”

– Det her kommer vel til at koste filmselskaber livet?

”Ja, ligesom i andre brancher kommer vi til at se tab i film- og tv-branchen. Selskaber, som har mest gang i produktioner, er dem, der er hårdest ramt. Det er et broget billede, men de selskaber, som har nemmest ved at klare krisen, er dem, som er bedst økonomisk polstret.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko