Nyhed
24. jan. 2022 | 15:11

Dansk gyser vækker international begejstring

Foto | Erik Molberg Hansen
Danske Bjørn (Morten Burian) vil gerne tænke det bedste om den hollandske værtsfamilie, men der venter ham nogle gedigne overraskelser.

Christian Tafdrups imødesete Speak No Evil bliver hyldet som mesterligt sadistisk og isnende ubarmhjertig af udenlandske anmeldere på Sundance-festivalen.

Af Nicki Bruun

Efter verdenspremieren på Christian Tafdrups imødesete opfølger til succesen En frygtelig kvinde var Ekkos anmelder begejstret.

Speak No Evil byder på ”de mest ubehagelige scener i dansk film siden Lars von Triers Antichrist”, skriver Niels Jakob Kyhl Jørgensen og giver fem stjerner til gyseren, der tackler berøringsangst og høflighedskultur i mødet med ondskaben.

Også de internationale kritikere har store roser til filmen, hvor et dansk ægtepar besøger en hollandsk familie, som de har mødt på en ferie i Toscana.

Mest begejstret er anmelderen for det førende amerikanske branchemedie for independent-film, Indiewire. Susannah Gruder giver topkarakteren ”A” og skriver, at Speak No Evil er ”en mesterligt sadistisk og møjsommeligt detaljeret socialgyser, der bliver siddende i kroppen længe efter og smerter som en dybt begravet splint”.

Underminerer genreklichéer
Også anmelderne fra Variety og Screen, de førende filmbrancheblade i henholdsvis USA og England, har positive ord til den danske film.

Dennis Harvey skriver i Variety, at den isnende ubarmhjertige gyser med sin besnærende fortælling har et stort potentiale til at få en amerikansk genindspilning.

Kritikeren stiller spørgsmålet, om filmen er ”en anklage mod den uvidende middelklasses selvtilfredshed, et fremmedfjendsk paranoia-mareridt eller bare en kynisk øvelse i overgreb på publikum”. Alle tre fortolkninger er mulige, mener Harvey og konstaterer, at det ikke gør filmen mindre foruroligende.

For Screen skriver Wendy Ide, der også er fast anmelder for Ekko, at filmens skildring af vold mod børn nok vil gøre den svær at sluge for det brede publikum.

Men giver man filmen en chance, vil den overraske med sin vittige underminering af genrens klichéer, lyder det fra den garvede anmelder.

Vil ryste enhver
Baseret på elleve anmeldelser har Speak No Evil i skrivende stund den flotte score 82 procent på aggregat-siden Rotten Tomatoes, som samler vurderinger fra kritikere.

Blandt dem er online-mediet Film Threat, hvor anmelderen er faldet pladask for den danske film.

”Takket være et intelligent manuskript, skarp instruktion og forrygende præstationer af alle medvirkende vil filmen komme under huden på og ryste enhver, som ser den,” skriver kritikeren.

”De sidste tyve minutter er så intense og fyldt med foruroligende rædsel, at publikum hele tiden vil sidde på kanten af sædet.”

Også på den afdøde topkritiker Roger Eberts hjemmeside er der begejstring for filmen. Her fremhæver anmelderen ligesom Ekkos kritiker, at Christian Tafdrup stiller sig på skuldrene af Lars von Trier og den østrigske auteur Michael Haneke, der med Funny Games skabte begavet og nervepirrende arthouse-gys.

Til Ekko har Tafdrup fortalt, at ambitionen var at lave den mest ubehagelige film nogensinde i Danmark. Det lader til, at det er lykkedes instruktøren.

I stald med store stjerner
Samtidig har Christian Tafdrup fået amerikansk repræsentation i form af agentbureauet William Morris Endeavor (WME).

Det er et af verdens førende agentbureauer med store stjerner som Ben Affleck og Matt Damon i stalden.

Samtidig har Speak No Evil sikret sig amerikansk distribution. Streamingtjenesten Shudder, der specialiserer sig i genrefilm, har købt rettighederne til at vise filmen i USA.

Dermed har Christian Tafdrup efter tre danske spillefilm som instruktør taget første skridt på rejsen mod et udlandseventyr.

Trailer: Speak No Evil

Kommentarer

Horror-tema i Ekko #89

Christian Tafdrup fortæller om Speak No Evil i Ekko #89.

Det sker i et tema om horror, hvor professor forklarer, hvorfor vi elsker at gyse i biografen.

Køb nummeret her og få det tilsendt.

Tegn abonnement og få en filmgave.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko