Dét skal opleves på Danmarks store kortfilmfestival
Odense International Film Festival er et årligt højdepunkt for filmelskere.
Årets festival finder sted fra 29. august til 4. september og byder på et program med 123 kortfilm fra hele verden, der dyster i fem forskellige konkurrencer: hovedkonkurrencen, den danske konkurrence, animation, dokumentar og ungdom.
Filmene vises i serier af fire til syv kortfilm, som kan opleves for blot tyve kroner i Odenses biografer. Der er også flere arrangementer med folk fra den danske filmbranche på programmet.
Her er et hurtigt overblik over nogle af de mest interessante film, som bliver vist flere i løbet af festivalen, og arrangementer.
Vi fremhæver de femten, som du bare ikke må gå glip af!
Bestia
Morgenmad med hunden, ind på kontoret og så et lig ned i bagagesmækken.
Et moderne arbejdsliv er ofte trivielt og ensformigt – selv for en specialagent under militærdiktaturet i Chile.
Animationsfilmen Bestia viser med sit absurde og angstprovokerende univers en ny side af Chiles diktatur i 50’erne, hvor henrettelser og hemmeligt politi var hverdag.
Filmen har været på vist på festivaler over hele verden og var tidligere i år på den anerkendte Sundance-festival. Med brug af marmordukker og filt kommer den chilenske instruktør Hugo Covarrubias helt tæt på menneskets usikkerhed og drømme.
Hungud
Den succesfulde skuespiller Sara Hjort Ditlevsen kunne senest opleves som jordemoder i Dag & nat, men hun fortsætter også som instruktør.
Hungud er hendes anden kortfilm efter instruktørdebuten Bror, som var nomineret til Ekko Shortlist Awards i 2019.
I Hungud er Sally – som Sara Hjort Ditlevsen selv spiller – gravid og omringet af antikke statuer. Hun får den største chance i karrieren som billedhugger, men udformning af marmorskulpturer og graviditet går ikke hånd i hånd.
Kæresten Fabian forstår ikke hendes tvivl. Men noget inde i Sally leder hende mod at stoppe graviditeten og forfølge sin kunstneriske drøm.
Hungud viser, hvordan kvinder stilles over for svære valg mellem personlige drømme og familielivet.
Ghosts of Moria
En altødelæggende brand hærgede den græske flygtningelejr Moria i 2020. Beboerne blev sendt til en ny lejr med endnu værre levevilkår.
Bag Ghosts of Moria står krigskorrespondent Florian Elabdi og dokumentarist Michael Graversen, der med den anmelderroste Mr. Graversen vandt Politikens pris ved Cph:Dox 2022.
Brødreparret Khalil og Ayham nægter at leve i den nye lejrs helvede. Men de bliver i Moria-lejren for at samle og sælge metal, så de kan sende penge hjem til familien i Aleppo.
I en umenneskelig situation formår brødrene at holde fast i det, de elsker: hinanden, deres familie og den hjemmelavede arabiske mad.
Veje i filmbranchen
Vejen ind i filmbranchen er hård og næsten aldrig ens for to filmskabere.
For nogle går det hele op i en højere enhed med en spillefilm som slutresultatet. Men hvad så med nummer to?
Instruktør Puk Grasten debuterede i 2016 med 37 og arbejder nu på sin anden film, Den der lever stille, som er optaget på Fyn.
Selv om hun er datter af filmproducent Regner Grasten, der står bag film som Krummerne og Anja og Viktor, har vejen ind i filmbranchen ikke været en dans på roser for Puk Grasten.
Instruktøren fortæller om sin kamp for at lave film nummer to i samtale med spillefilmkonsulent på Filminstituttet, Kalle Bjerkø. Det sker lørdag den 3. september.
Det ottende sakramente
Instruktør Jahfar Muataz har tidligere været nomineret til Ekko Shortlist Awards for Kaboos og Partisan. Ekkos anmelder gav fem flotte stjerner til Det ottende sakramente, da midtvejsfilmen sammen med årgangens andre Super16-film havde premiere.
En mand går i skriftestolen og fortæller om misbrug af sit barn lige inden hendes begravelse.
Præsten genkender sig selv i den afdøde, og det bryder hans egen sjælefred. Han begynder at se dæmoner, der er ude på hævn.
Filmen emmer af symbolik og mystik, og Rasmus Hammerich udstråler rå maskulinitet og afmagt i rollen som præst.
How I Like It
Kvinder tager kontrol over deres egen seksualitet i Pakistan, hvor sex uden for ægteskabet kan straffes med stening til døden.
Slik på brysterne, langsom berøring af klitoris og frygten for at blive opdaget. I dokumentaren How I Like Itfortæller anonyme pakistanske kvinder på skift, hvad der tænder dem.
Uretfærdigheden mellem kønnene slås fast af billeder af mænd, der dyrker fitness, akrobatik og smører hinanden ind i olie.
Instruktøren Nida Mehboob laver film om religiøs undertrykkelse af kvinder, og How I Like It er en fortælling om modet til at stå imod det.
Tora
Jonas Risvig vandt i 2019 Publikum Prisen ved Ekko Shortlist Awards for kortfilmen Ingen siger farvel, men alle forsvinder.
Siden har han slået sit navn fast med populære serier som Salsa og Drenge, der begge fik fem stjerner af Ekko.
I Tora viser Risvig også sit talent foran kameraet. Han spiller den fraværende storebror Jonas, der er mere optaget af livet i filmbranchen end i, hvad der sker i søsterens liv.
Han dukker op på hendes efterskole i en stor BMW. Der er fest, men hun ligger alene på værelset. Sammen tager de væk og finder ud af, hvor meget de har brug for hinanden.
Klimakrigeren
Liv kæmper for klimaet, og så kan studenterhuen og en ren straffeattest komme i anden række.
Alle er dog ikke med på den unge kvindes revolutionskamp. Mormor køber flybilletter til barnebarnet, og vennerne dropper klimaaktionen for et studentergilde.
Da byrådet har droppet opførslen af vindmøller, banker Liv banker på hos borgmesteren og presser hende til det yderste.
Instruktør Anna van Deurs viser individets kamp og tester, hvor langt man kan gå midt i en verdensomspændende katastrofe.
Iscenesat virkelighed
Dokumentarist Jesper Dalgaard blev centrum for en stor debat med sin seneste film, Kandis for livet, der blev set af mere end 600.000 mennesker på DR.
Den ene lejr mente, at en dokumentarfilm skal skildre virkeligheden som en flue på væggen, mens den anden talte for den kunstneriske dokumentar, der må lege med iscenesættelse.
Onsdag den 31. august kan du på Odense-festivalen høre Jesper Dalgaards egen forklaring på, hvornår en dokumentarfilm siger noget om virkeligheden.
Bagefter vises hans kortfilm Übermensch, der var nomineret til årets dokumentar ved Ekko Shortlist Awards 2017. Efterfølgeren Weltschmerz vandt tre priser i 2018.
Lili Alone
Censuren fra Kinas kommunistiske parti gør det nærmest umuligt for filmskabere at fortælle historier. Instruktør Zou Jing gør det alligevel.
Fiktionsfilmen Lili Alone handler omLili, der skal skaffe penge for at redde sin døende far. Hendes mand spiller pengene væk, så den unge mor er alene i kampen.
Lilis sidste chance er at være rugemor for det rige, kinesiske borgerskab. Hun indlægges på et kæmpe hospital, der mere minder om en fabrik.
Zou Jing kommer fra Shanghai, men er rejst til Los Angeles for at fortælle historien om menneskeskæbner i det moderne Kina.
Techno, Mama
Bassen pumper til legende dans mellem to tatoverede drenge. De længes efter noget større, som de vil væk herfra.
Nikita elsker teknomusik og drømmer sig til den berømte natklub Berghain i Berlin. Men i stedet tvinger den kontrollerende mor ham til underbetalt rengøringsarbejde.
Der er en ungdommelig desperation for at komme væk hjemmefra.
Litauiske Saulius Baradinskas fortæller historier om generationer, der ikke forstår hinanden. Senest med Techno, Mama, der fik premiere på sidste års Venedig-festival og nu kan opleves i det fynske.
Pitch Me Baby
Oplev danske filmtalenters brændende passion for at fortælle deres historier.
Otte filmskabere får lov at sælge deres idé til en kortfilm foran en kompetent jury og ikke mindst et stort publikum.
En af dem er Smilla Dreinø Khonsari, hvis rørende dokumentar Bånd – fortæl mig alt vandt ved sidste års Ekko Shortlist Awards.
Konkurrencen er lavet i samarbejde med Danske Filminstruktører og Danske Dramatikere, og talenterne dyster om et arbejdslegatet på 35.000 kroner og 15.000 kroner til andenpladsen.
Konkurrencen afholdes torsdag den 1. september.
Ung og queer
MIX Copenhagen startede i 1986 og er Nordens førende lgbtq+-filmfestival. De er i år også med på Odense International Film Festival.
Arrangørerne af MIX viser i samarbejde med den fynske festival i år fire film om, hvordan det er at være ung og queer og samtidig kæmpe med psykisk sygdom, homofobi, forkerte forelskelser og meget andet.
Kortfilmene Fugleflugt, En nat, Sonia og Katastrofer vises tirsdag den 30. august.
Ekko Shortlist-vinderen Tone Ottilie (Lulus første gang) står bag Katastrofer, der også er udtaget til den danske konkurrence og følger Liv, som kæmper med ocd midt i ungdomslivet.
En succeshistorie
Instruktør Andrias Høgenni vandt med Ikki illa meint prisen for bedste fiktion ved Ekko Shortlist Awards 2020, hvor en meget imponeret Thomas Vinterberg overrakte statuetten.
Det går hele tiden fremad for færøske Høgenni, der senest har haft succes med DR-serien Ingen vej tilbage. Hør historien om hans første skridt ind i filmbranchen tirsdag den 30. august.
Rejsen tæller to filmuddannelser, en pris i Cannes og startskuddet på hans første spillefilm, som går i optagelse næste år.
Titan
Trettenårige Nathan ser op til sin storebror. Han er sej, flabet og kan lave tricks med sin butterflykniv.
Nathan vil også prøve at stå på egne ben og ender i en skudduel kun iført underbukser – et ritual, som skal vise, at man er en af de seje drenge.
I rollen som Nathan oser Mathéo Kabatis udtryksfulde ansigt af desperation, når han kæmper at blive accepteret af gruppen.
Belgiske Valéry Carnoy står bag Titan, som har turneret rundt på europæiske filmfestivaler og altså nu kan opleves i Danmark.
Odense International Film Festival
Danmarks ældste filmfestival, som er grundlagt i 1975.
Vinderen bliver kvalificeret til at Oscar-nominering for bedste kortfilm.
Læs mere på festivalens hjemmeside.
Kommentarer