Cannes 2016
17. maj 2016 | 01:50

Jarmusch: En buschauffør kan også digte

Foto | Youtube
Jim Jarmusch var første gang på Cannes-festivalen i 1984 med Stranger Than Paradise. Nu er han tilbage med Paterson, der har Adam Driver i en mesterlig hovedrolle.

Jim Jarmusch er tilbage i Cannes med Paterson, hvor han holdt pressemøde sammen med blandt andre Adam Driver. ”Jeg skulle bare undgå at stå i vejen for manuskriptet,” fortæller Adam Driver.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Når den amerikanske indie-darling Jim Jarmusch barsler med en ny film, er han næsten med garanti en del af programmet på Cannes-festivalen.

Så for tiden konkurrerer Jarmusch’ nye Paterson selvfølgelig om Guldpalmen i Frankrig, og i går havde den imødesete film så premiere.

I Paterson spiller fremadstormende Adam Driver hoved- og titelrollen, så kombinationen Jarmusch og Driver havde på forhånd skruet forventningerne til filmen helt i vejret.

Og noget tyder på, at Paterson ikke skuffer.

På Ekkos eget Stjernebarometer har filmen lagt sig lunt i svinget med pæne vurderinger, og de første umiddelbare anmeldelser er særdeles positive.

Vælg din egen vej
Faktisk har Jim Jarmusch hele to film på Cannes-festivalen. Foruden Paterson har instruktøren lavet The Stooges-dokumentaren Gimme Danger, der vises i Midnight Screenings-programmet.

I Paterson spiller Adam Driver digtersjælen af samme navn, der ernærer sig som buschauffør i en by, der sjovt nok også hedder Paterson. Her bor han med sin kone Laura (iranske Golshifteh Farahani), der drømmer om at blive sangerinde. Filmen følger Drivers ritualiserede, men ikke uspændende hverdag.

Paterson og Gimme Danger er meget forskellige rent stilistisk, men de handler begge to om, at man selv kan vælge sin vej i livet. Paterson handler om at vælge, hvad man vil i livet. Karaktererne kan måske virke som klichéer på overfladen, men det er de ikke,” sagde Jim Jarmusch.

”Husmoren er ikke en kliché. Hun er oplyst og interesseret og engageret inden for husets rammer. Hun er meget kreativ og vælger selv, hvem hun er. Det er på samme måde med Paterson. Han er buschauffør, men han vælger også at være digter. Det er hans valg at være begge dele.”

Fluen på væggen
Adam Driver er en af de mest spændende amerikanske skuespillere for tiden. Mange kender ham nok fra HBO-serien Girls og den nyeste Star Wars: The Force Awakens. I 2013 var han på Cannes-festivalen med Coen-brødrenes Inside Llewyn Davis.

Driver har allerede modtaget mange rosende ord for sin rolle som den stilfærdige, men kreative Paterson. På pressekonferencen fortalte skuespilleren om sit arbejde med karakteren, der lytter og observerer frem for at tale og handle.

”Manuskriptet i sig selv var så stærkt og dialogen og karaktererne så klare, at jeg mest af alt prøvede ikke at stå i vejen for det eller tvinge det i en retning, det ikke skulle,” fortalte Adam Driver.

”I mange af beskrivelserne i manuskriptet, som jeg arbejdede ud fra, stod der for eksempel: ’Paterson lytter til en pige med et digt.’ Hans primære måde at være på, er at lytte til omgivelserne, og en stor del af karakteren består i at være fluen på væggen.”

”Men det blev aldrig kedeligt bare at lytte. Hvordan kan man ikke blive begejstret af at spille en karakter, der er så observerende?”

Fri i sine digte
Forståeligt nok spurgte flere journalister Adam Driver om forskellen mellem både at være skuespiller i en smal Jim Jarmusch-film og en enorm blockbuster som Star Wars.

”Jeg vil ikke sammenligne Jim med Star Wars. Star Wars lægger alting åbent frem i fortællingen, mens Jim mere skjuler sit indhold,” svarede Adam Driver.

”Fordi manuskriptet var så godt, kunne jeg mærke, at det ikke virkede, hvis jeg forsøgte at tilføje noget mere end det, der i forvejen var. Og derfor er det bestemt en udfordring, at Jim stiller en masse spørgsmål, men ikke besvarer dem.”

”Jeg tog meget afsæt i Patersons strukturer. Hans liv og job er meget strukturerede, og det tillader ham at flyde ud i andre sammenhænge. Han kører bus, men kan samtidig lytte til folk. På en måde har han struktureret sit liv så meget, at han kan være meget åben og fri i sine digte.”

Hverdagens detaljer
Netop digte og poesi spiller en central rolle i Paterson. Mange af de digte, Paterson skriver i filmen, er i virkeligheden skrevet af den amerikanske digter Ron Padgett, som Jarmusch kender personligt.

”Ron Padgett og jeg har været venner i nogle år. Jeg elsker hans digte, så da jeg skrev manuskriptet, ville jeg bruge hans digte som dem, Paterson skriver i filmen. Vi brugte både nogle af hans gamle digte, som vi følte, Paterson kunne have skrevet, og nye digte, som Padgett skrev direkte til filmen,” forklarede Jim Jarmusch.

I filmen henvises der til en anden digter, William Carlos Williams (1883-1963), der boede i Paterson hele sit liv.

”Williams arbejdede på fuld tid som læge, men skrev også fantastisk poesi – ligesom Paterson. Hans filosofi handler om små detaljer og hverdagsting,” siger Jarmusch og fortsætter:

”Method Man fra Wu Tang Clan citerer Williams i filmen: ’Der er kun idéer i ting,’ som vil sige, at man henter inspiration i virkelighedens detaljer.”

Måske en dinosaur
Jim Jarmusch er kendt for sine skæve og smalle film, der lever deres liv langt fra Hollywoods store blockbustere – fra Stranger Than Paradise til Only Lovers Left Alive.

”Jeg er ikke interesseret i mainstream,” sagde han på pressemødet, hvor han samtidig hyldede biografoplevelsen.

”Jeg synes ikke, at film er et forældet medie. Jeg elsker stadig at gå ind i den mørke sal sammen med fremmede og opleve en anden verden på det store lærred. Måske er jeg en dinosaur, men jeg tror stadig, at mange mennesker elsker det.”

”Det er vigtigt for mig at beholde den form og bevare ældre film. Ting forandrer sig, og de værktøjer, vi laver film med, forandrer sig, men jeg tror stadig ikke at oplevelsen på det store lærred nogensinde kan ændre sig.”

Pressekonference: Paterson

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko