Cannes 2016
16. maj 2016 | 00:57

Arnold: ”Jeg blev rørt af fattigdommen”

Foto | Holly Horner
På sin første optagedag skulle Shia LaBeouf (i midten) lave et body roll til Rihanna-sangen We Found Love foran hele filmholdet. ”Det var ret akavet. Jeg kunne ikke lide det,” fortalte han på gårsdagens pressemøde.

”De gamle får smertestillende, og de unge er på lykkepiller,” sagde britiske Andrea Arnold om sin research i USA til American Honey.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Et barn af Cannes,” lød præsentationen af den britiske instruktør Andrea Arnold i går på det store pressemøde for American Honey, hvis rolleliste tæller Shia LaBeouf i spidsen for et hold filmdebutanter.

Efter at have vundet en kortfilms-Oscar i 2003 og jury-prisen i Cannes for sine to første spillefilm (Red Road og Fish Tank) var det en påfaldende afvisning, da Andrea Arnolds klassiker-filmatisering Stormfulde højder ikke blev vist på festivalen i 2011.

Men med American Honey er hun tilbage i hovedkonkurrencen, også selv om filmen ikke spås de store vinderchancer. På Ekkos stjernebarometer deler den i øjeblikket en sidsteplads med Bruno Dumonts Ma Loute.

Filmen er ellers et oplagt bud på en Cannes-darling: en spraglet samtidsfortælling, der følger unge omrejsende bladsælgere, og over små tre timer udstiller den amerikanske drøm ved at kontrastere den med den amerikanske virkelighed.

”Filmen er en blanding af mit romantiserede ideal om USA, som jeg voksede op med gennem Hollywood, og så det nutidige USA,” fortalte Andrea Arnold, da hun blev spurgt om filmens samfundskritik.

Lykkepiller til de unge
Inspirationen til filmen kom fra en New York Times-artikel, og projektet tog form på instruktørens mange alene-rejser gennem USA.

”Når jeg laver film, ser jeg ikke andre film. Jeg vil finde min egen metode. Jeg får det meste af min inspiration fra den verden, jeg udforsker,” forklarede Andrea Arnold.

”Det gik op for mig, at jeg ikke rigtigt kendte USA. Så jeg tog en masse rejser alene, for jeg havde brug for at få et forhold til landet.”

”Jeg blev meget rørt af den fattigdom, jeg stødte på. For mange folk i små byer er der ikke andre muligheder end at arbejde i fastfood-restauranter.”

Også brugen af medicin fascinerede instruktøren.

”Engang var vi i en lille by i West Virginia. Der var en købmand, en bedemand og tre apoteker. I en af dem var der fem farmaceuter, der udfyldte recepter. Tager du i Boots (det engelske svar på Matas, red.) er der én.”

”Jeg spurgte, hvad de uddelte. Og de svarede: Smertestillende til de gamle og lykkepiller til de unge.”

Over 19.000 km sammen
Foruden Shia LaBeouf består castet næsten udelukkende af spillefilmdebutanter, der før optagelserne blev sendt ud at stemme dørklokker for at leve sig ind i deres karakterer.

”Hvis bladsælgerne ikke vil spille skuespil, har de en anden karrierevej. Der var et sted, hvor de blev jaget væk af hunde og ejerne truede med at ringe til politiet. Jeg havde betalt jer ekstra, hvis I var blevet arresteret,” sagde Andrea Arnold til sine unge amatørskuespillere.

Ganske som for karaktererne i filmen var optagelserne en rejse for filmholdet.

”Vi rejste over 19.000 km sammen,” sagde Arnold. ”Jeg sagde: ’Pak sammen, vi rejser i morgen,’ og de anede ikke, hvor vi tog hen.”

Fundet på en strand
Filmens hovedrolle spilles af attenårige Sasha Lane, der i filmen kaster sig hovedkulds ud i det hedonistiske liv on the road, hvor ingen ser længere frem end til næste bladkommission.

Den tilgang faldt Lane helt naturlig.

”Jeg følger strømmen, for intet bliver siddende i mit hoved, hvis ikke jeg føler for det. Det er vel derfor, jeg fik rollen: Jeg forstod bare Andreas vibe.”

Da hun første gang mødte sin instruktør under spring break på en strand i Panama City i Florida, var der en umiddelbar forbindelse mellem de to.

”Jeg følte mig så komplet. Hun ville tage sig af mig. Hun var ikke en pornosvindler.”

”Var der mange pornoinstruktører?” spurgte Arnold, og Lane svarede med et stramt smil: ”Mm-hm.”

LaBeouf fra underklassen
Shia LaBeouf, der spiller gruppens manager Jake, tog på en rejse sammen med egentlige bladsælgere for at finde ind til rollen.

Han kunne også nikke genkendende til filmens til tider trøstesløse portræt af virkeligheden.

”Det var ikke nyt for mig. I Bakersfield, hvor min far boede et stykke tid, var der ikke andet end et fængsel, og ikke andre arbejdspladser end i fængslet. Så det er ikke ny viden for mig. Jeg kommer også fra den underklasse.”

Pressemødet var LaBeoufs første siden hans berygtede optræden ved premieren på Nymphomaniac: Vol 1 i Berlin, hvor han kom med en kryptisk kommentar om sardiner og derefter stormede ud.

I går nøjedes han med at svare lakonisk og til tider modstræbende på spørgsmålene. Da en reporter spurgte, hvorfor han så ofte bliver hyret til at lave sex-scener, virkede han nærmest forbløffet.

Hvilke sex-scener?
”Jeg ved ikke, hvad der er med i filmen, for jeg har ikke set den,” sagde Shia LaBeouf.

”Men det blev i hvert fald ikke optaget som en sex-scene. Jeg ved ikke engang, hvilken sex-scene du refererer til.”

For få dage siden kom det frem, at LaBeoufs næste rolle er som tennisspilleren John McEnroe i danske Janus Metz’ filmatisering af opgøret mellem McEnroe og Björn Borg.

Da en reporter spurgte ind til hans forberedelsesproces, var svaret kort og affejende: ”Jake er mig, og det er McEnroe også. That’s it, man.”

Pressekonference: American Honey

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko