Nyhed
29. dec. 2017 | 13:42

En frygtelig kvinde er populær i biografen

Foto | Nordisk Film Production
Marie (Amanda Collin) og Rasmus (Anders Juul) virker glade sammen, men under overfladen er hun ved at nedbryde ham. Til gengæld kan instruktør Christian Tafdrup glæde sig over stor interesse for filmen.

”Det er ret godt for en film, som ikke er en blockbuster,” siger Christian Tafdrup om sin debatskabende sædekomedie, der på bare én eftermiddag solgte flere billetter end debuten Forældre.

Af Nicki Bruun

Der har i ugerne op til premieren på En frygtelig kvinde været vild debat om Christian Tafdrups sædekomedie, der som titlen antyder tegner et lidet flatterende billede af kvindekønnet.

Midt under julegaver og -frokoster fik filmen premiere mandag den 25. december, og det foreløbige billetsalg tyder på, at den megen debat har skabt stor interesse for filmen.

”Den kommer jo lidt skævt, men i de første fire dage er den blevet set af lidt over 21.000. Det er ret godt for en film, som ikke er en blockbuster og er lavet for få penge,” siger Christian Tafdrup om En frygtelig kvinde, der har haft et produktionsbudget på knap fire millioner kroner fra talentordningen New Danish Screen.

”Jeg har troet på publikumspotentialet, men ikke turdet sige det højt. Da vi startede lanceringen, estimerede Nordisk Film et billetsalg på 5.000-15.000. Det syntes jeg var lavt, men jeg ved jo ikke bedre,” fortsætter instruktøren med et grin.

”Da vi fik produktionsstøtte var lanceringsplanen, at den højst skulle have premiere i et par biografer i storbyerne. Dengang blev jeg spurgt, hvad jeg troede, at den ville sælge. Da jeg svarede 30.000 billetter, grinede de hånligt og syntes, at det var helt hen i vejret.”

En velkommen debat
En frygtelig kvinde
har mødt modstand og kritik for den påstand, at kvinder subtilt manipulerer med mænd i parforhold.

Det provokerende udsagn har instruktøren stået på mål for i en række interviews – heriblandt med Filmmagasinet Ekko, som er blevet meget læst.

”Hånden på hjertet har det været svært at styre, for jeg kan jo godt mærke, at journalisterne til tider har en bestemt vinkel, og jeg har nogle gange lydt mere provokerende, end det var tiltænkt,” siger Christian Tafdrup.

Han holder dog fast i idéen om, at filmen er en personlig historie og kritik af kvinder.

”Mit udgangspunkt med filmen er personligt, og jeg har egentlig ikke ønsket at skabe debat. Men jeg vil gerne have, at andre skaber en debat, hvis de har lyst til det,” siger instruktøren.

”Jeg havde ikke troet, at der ville være så mange forskellige meninger. Jeg tænkte, at nogle feminister ville blive sure, men der har været utroligt mange kommentarer for og imod. Filmen er måske provokerende, men også et tiltrængt indspark om kvinder, som mænd har brug for at sætte ord på.”

Billetsalget stiger dag for dag
Ekko-blogger og formand for Danske Biografer, Kim Pedersen, sætter juledagenes flotte billetsalg i glasklart perspektiv.

”Allerede om eftermiddagen på premieredagen var En frygtelig kvinde set af flere end Forældre,” siger Kim Pedersen med henvisning til Christian Tafdrups debutfilm som instruktør, der solgte beskedne 1.603 billetter, men fik gode anmeldelser og vandt fire priser ved Bodil-uddelingen.

Også anmeldelserne af En frygtelig kvinde – deriblandt en femstjernet af Ekkos chefredaktør Claus Christensen – har været positive. Kim Pedersen spår, at Tafdrup denne gang vil have et større publikum med sig.

”Det er den fjerdemest sete film i biografen, og der har været et stigende billetsalg dag for dag,” siger biografformanden, der i sin blog hyldede filmen inden premieren og har store forventninger til det videre billetsalg.

”Jeg regner med, at den mindst kommer op på samme niveau som Mens vi lever, der solgte knap 100.000 billetter,” vurderer Kim Pedersen.

Trailer: En frygtelig kvinde

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko