Nyhed
29. jan. 2019 | 17:46 - Opdateret 30. jan. 2019 | 13:22

Er Brüggers historie for god til at være sand?

Foto | Tore Vollan
Anmelderne er enige om, at Mads Brügger har skruet en spændende og opsigtsvækkende dokumentar sammen, men er også i tvivl om, hvorvidt konspirationerne holder vand.

Internationale anmeldere kalder Mads Brüggers vilde dokumentar Cold Case Hammarskjöld fængslende og forrykt, men sætter også spørgsmålstegn ved troværdigheden.

Af Nicki Bruun og Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Selv om den ifølge Ekkos chefredaktør er Mads Brüggers bedste film til dato og endda potentielt verdensomstyrtende, har Cold Case Hammarskjöld stået lidt i skyggen af en anden dokumentar på Sundance-festivalen, nemlig den om Michael Jacksons påståede pædofile overgreb.

Der har dog været forskellig journalistisk dækning af den danske film i to af verdens største aviser – amerikanske New York Times og britiske The Guardian – og anmeldelser er der også kommet nogle stykker af.

Det førende branchemedie The Hollywood Reporter er overvejende positiv over for filmen, hvor Mads Brügger sætter ud for at opklare den svenske FN-generalsekretær Dag Hammarskjölds mystiske død og falder over en vild konspirationsteori på det afrikanske kontinent.

Manipulation
Men anmelderen i The Hollywood Reporter er også kritisk over for troværdigheden i den opsigtsvækkende historie.

”Hvis du fortalte mig, at alt var iscenesat og manipuleret med henblik på en ønsket konklusion, ville jeg ikke være det mindste overrasket,” skriver kritikeren, som imidlertid også kalder Cold Case Hammarskjöld for ”en sjov, fængslende og forrykt udgave af et mystisk efterforskningsdrama”.

Samme oplevelse havde anmelderen for britiske Screen.

”Hvor skeptisk man end kan være i forhold til Brüggers metode og hans opdagelser, er filmen et effektfuldt og problematisk værk. Men det er på trods af forfærdelighederne også intenst underholdende,” lyder det fra Jonathan Romney.

Trang til sandhed
I Cold Case Hammarskjöld afdækker Mads Brügger ifølge både Ekkos chefredaktør og vor udsendte på Sundance troværdigt konspirationsteorien bag mordet på den svenske FN-generalsekretær Dag Hammarskjöld.

Det leder ham videre til en paramilitær gruppe, der havde som mål at smitte Afrikas sorte befolkning med aids for at sikre hvidt overherredømme.

Anmelderen fra internetmediet The Film Stage er enig og skriver, at man taber kæben over afsløringerne.

”Var det ikke for Brüggers trang til sandhed, ville de her forfærdeligheder formentlig aldrig være kommet frem. Den præcise skildring af den uhyggelige opklaring sammen med de svimlende afsløringer gør Cold Case Hammarskjöld essentiel at se.”

Det samme mener anmelderen for Variety, selv om han ikke køber alle filmens påstande.

Cold Case Hammarskjöld sætter ikke punktum på den historie, som filmen har begyndt. Men den bør blive set, overvejet, diskuteret og oplevet, fordi spørgsmålene, som den planter i os, er mørke nok til at runge lige så kraftfuldt som svar.”

Mærkeligere end fiktion
En stor artikel i New York Times er mere kritisk over for Brüggers påstande. De folkemorderiske planer om at sprede aids var højst galemandsværk, skriver avisen, for den teknologi findes dårligt nok i dag.

Derimod kalder anmelderen i amerikanske Indiewire filmen for Brüggers mest interessante, men noterer også, at den nærmest er blevet det ved et uheld.

”Hans usædvanlige metoder skaber de mest usædvanlige resultater, efterhånden som han graver ned i kendsgerningerne med den skæve underholdning, der ligger i, at han ikke regner med at finde noget,” skriver David Ehrlich, der både tager filmens form og indhold i forsvar.

”Sandheden er ofte mærkeligere end fiktion, men når sandheden er en indviklet historie om parapsykologi, dødskulter og lejesoldater med mystiske kodenavne som ”Congo Red” – når det lyder mere som plottet i et Metal Gear Solid-spil end materialet i en virkelig, politisk historie – så kræver det måske en underlig vinkel at se den klart.”

Mads Brügger forholdt sig selv til implikationerne af Cold Case Hammarskjöld, da vi bragte vores første interview om filmen for nogle uger siden.

”Jeg synes, at filmen slutter et sted, hvor det må være op til myndighederne at tage over,” sagde Mads Brügger.

Filmen får premiere i danske biografer 7. februar.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko