Mads Brügger forsvarer konspirationsfilm
Mads Brügger har det godt med Sundance.
Den drillende dokumentarist har besøgt Park City tre gange, og hans nye film, Cold Case Hammarskjöld, sikrede ham i lørdags prisen for bedste instruktør af en ikke-amerikansk dokumentarfilm.
Graverhistorien om mordet på den tidligere generalsekretær Dag Hammarskjöld leder frem til Keith Maxwell, lederen af den skyggefulde organisation SAIMR, der blandt mange andre uhyrligheder lader til at have gennemført et forlorent vaccinationsprogram, hvis virkelige mål var at inficere sorte afrikanere med aids.
Det er en fremragende film og en eksplosiv historie, men særligt New York Times har været kritiske over for filmens påstande.
”De skal jo gøre det, de gør,” konstaterer Mads Brügger tørt, da vi fanger ham inden en paneldebat på Sundance. ”Filmen siger ikke noget, den ikke kan stå på mål for.”
Kilder bekræfter hinanden
I filmen mærker man, at Brügger og efterforskeren Göran Björkdahl har en stor fisk på krogen, da de finder frem til en ung laborant ved navn Dagmar Feil, der øjensynligt blev myrdet af SAIMR for at holde låg på konspirationen.
De mest eksplosive lag af fortællingen kommer fra whistlebloweren Alexander Jones, der forlod programmet i sin tid, og hvis samvittighedskvaler nu tvinger ham til at gå til bekendelse.
”Vi har kunnet konstatere, at Alexander Jones har været med i SAIMR. Han står på en liste. Han ved ting, som bestyrker, at han er den, han siger, han er. Dagmar Feils historie hænger også godt sammen med det, han fortæller. Så her har vi to mennesker, der i hvert fald har indtryk af, at de har været med i et vaccinationsprogram.
Svømmede i penge
En del af New York Times’ kritik går på, at filmen genopliver en grundløs, gammel konspirationsteori om, at aids-virussen blev skabt som et våben for hvide mod sorte afrikanere.
Avisen skriver, at virussen er for svær at isolere på en måde, så man let kan smitte andre med den. Det gælder især i 80’erne, hvor vaccinationsprogrammet skal have fundet sted.
”De siger, at der er en meget lille sandsynlighed for, at de kunne have gjort det på det tidspunkt,” protesterer Mads Brügger, da jeg spørger ind til artiklens påstande.
”Det er jo ikke det samme som, at det ikke er muligt. Alexander Jones fortæller også, at de fik en skyhøj løn. SAIMR svømmede i penge.”
– Føler du, at I har haft et særligt ansvar, når der er tale om en konspirationsteori?
”Jeg er enormt bekymret for at lave noget, der kaster benzin på bålet i forhold til de gamle konspirationsmyter,” siger Mads Brügger.
”Jeg forsøgte længe at holde den dør lukket, fordi det simpelthen ville afspore filmen. Dagmar Feils historie og mødet med Alexander Jones gjorde, at jeg var nødt til at have det med. Men en film må altså gerne stille spørgsmål. Og det gør den her film.”
”Det, New York Times har skrevet, synes jeg er godt for filmen. The Observer er i gang med at undersøge, hvad Alexander Jones fortæller. Det er Der Spiegel også. Det kan jeg ikke fortælle om endnu, men indtil videre har de fundet ting, der bestyrker, at Jones har været involveret i SAIMR.”
Minder om Harry Potter
Selv om Cold Case Hammarskjöld har fået mange rosende ord med på vejen, er filmen endnu ikke blevet solgt til distribution i USA. Men det betyder ikke, at amerikanerne er uinteresserede.
”Hør her, der er enorm interesse, både i at købe filmen til distribution i USA og også i rettighederne til at lave et remake.”
– Hvordan foregår det, når nu det er en dokumentarfilm?
”De vil lave fortællingen om SAIMR. De vil lave en fiktionsudgave, men jeg forstår det heller ikke. Det er meget amerikansk.”
Fiktionsfilm eller ej virker det helt oplagt at dykke længere ned i historien, efter man har set filmen. Efter mere end syv års research havde Mads Brügger også rigeligt med materiale, og han og klipper Nicolás Nørgaard Staffolani brugte lang tid på at finde den rette form til fortællingen.
”Der er en masse ting, jeg måtte tage ud, fordi den blev alt for lang,” siger Mads Brügger.
”Der er en russisk side, og der er en rumænsk side. I Maxwells erindringer fortæller han om, hvordan han tager ud og besøger SAIMR’s arkiv. Det lyder som noget, der er taget fra Harry Potter.”
”Arkivet ligger i et indkøbscenter uden for Johannesburg, gemt inde i baglokalet til en slikbutik, og dér henter han mikrofilm og 16mm-film. Jeg fik lavet scenen som animation, men der var desværre ikke plads til den.”
Voldsomme spændinger
Vi taler sammen dagen inden filmens Europa-premieren på filmfestivalen i Göteborg, hvor den også blev meget rost. En anden premiere, der ligger Mads Brügger tungt på sinde, er den sydafrikanske, der endnu ikke er fastlagt.
Filmen afdækker et kapitel i landets historie, et Apartheid-mareridt, der muligvis blev skrinlagt af Sandhedskommissionen, som skulle bringe forsoning i det splittede land.
”Der er voldsomme spændinger i Sydafrika mellem sorte og hvide. Og hvis de ligefrem begynder at stille spørgsmål til Sandhedskommissionen, hvis det viser sig, at de har givet straffrihed til torturbødler og mordere, er det ikke til at vide, hvad der så kommer til at ske. Min film lander midt i alt det.”
”Men det kan også være, at det i det lange løb vil være en helingsproces,” siger Mads Brügger, inden presseagenten haler ham væk. ”Så det er spændende!”
Cold Case Hammarskjöld har dansk biografpremiere den 7. februar.
Trailer: Cold Case Hammarskjöld
Mads Brügger
Født 1972 i Rungsted.
Kanalchef på Radio24syv og filminstruktør.
Søn af journalist Ingeborg Brügger og tidligere chefredaktør på Dagbladet Børsen, Jan Cortzen.
Vandt en pris for sin nye dokumentar Cold Case Hammarskjöld på Sundance-festivalen.
Filmen går i danske biografer 7. februar.
Film
Cold Case Hammarskjöld
2019
Sankt Bernhard Syndikatet
2018
Ambassadøren
2011
Det røde kapel
2009
Kommentarer