Protestbrevet
07. sep. 2021 | 15:02 - Opdateret 07. sep. 2021 | 21:38

Bodil Jørgensen: Stop støtten til Far til fire!

Foto | Les Kaner
Hun er igennem en lang karriere i dansk film blevet kendt som en af de dygtigste og mest sympatiske skuespillere, men Bodil Jørgensen har ikke meget pænt at sige om filmselskabet bag Far til fire-serien.

”Det ville have været totalt til grin at dø for en Far til fire-film,” siger skuespilleren, der kæmpede for sit liv efter traktorulykke og har underskrevet protest over arbejdsmiljøet i dansk film.

Af Claus Christensen

Protestbrevet vækker genklang.

645 filmfolk har skrevet under på, at der skal gøres noget seriøst ved arbejdsmiljøet i film- og tv-branchen.

Stress, dårlig tone og øget risiko for ulykker, lyder de gennemgående klagepunkter, når man taler med filmfolkene. Men der kan også være mere specifikke grunde til at skrive under.

Bodil Jørgensen er en af de mest kendte og populære af underskriverne. For skuespilleren handler det om, at hun vil vise sin solidaritet med initiativtagerne til protesten. En af dem er kostumieren Pia Myrdal, som Jørgensen har arbejdet med flere gange.

”Som skuespiller kommer man tæt på kostume- og makeup-afdelingen, når vi er på optagelse. Og jeg har set dem være fortvivlede. Det er tit dem, der går sidst hjem, og jeg har kunnet se, hvor pressede de er,” siger Bodil Jørgensen.

Baggrunden for presset er, at tiden, det tager at optage en spillefilm, er blevet kortere og kortere.

”Jeg har lige optaget tredje sæson af Riget med Lars von Trier. Han fortalte, at de havde seksten ugers optagelser på Europa i 1991. Jeg ved ikke, om han husker rigtigt, men i dag taler vi altså om fem til otte uger. Det skal gå så helvedes stærkt,” siger Bodil Jørgensen.

”Tidsfaktoren ligger konstant og lurer. Der spekuleres i, hvor meget man kan optimere. Hvor meget kan vi nå på den kortest mulige tid?”

”Det er blevet for kynisk i filmbranchen, hvis folk græder og ikke kan sove om natten på grund af dårlig opførsel. De fleste, der havner i denne – undskyld mig – latterlige branche, er følsomme mennesker. Jeg holder virkelig af det, jeg laver, men vi skal passe på de mennesker, vi arbejder med.”

Traktoren triller
Bodil Jørgensen har på grummeste vis selv været ude for en af de værste arbejdsulykker i filmbranchen i nyere tid.

Da hun i 2014 indspillede Far til fires vilde ferie, faldt hun den 18. juni ind under en 2,4 ton tung traktor, da den på vej op ad et dige på Mandø i Vadehavet begyndte at glide.

Bodil Jørgensen blev hårdt kvæstet og kæmpede for sit liv i respirator. I dag, syv år senere, forsøger hun at lægge ulykken bag sig og havde egentlig besluttet ikke at tale mere om den i medierne.


Den 2,4 ton tunge traktor skulle køre op ad et dige ved Vadehavet, men det gik galt, og Bodil Jørgensen faldt ind under køretøjet (foto: Christer Holte).

Men da emnet er arbejdsforhold, og da Ekko spørger, gør Bodil Jørgensen en undtagelse.

”Ulykken skete, fordi optagelsen ikke var godt nok forberedt. Stakkels Kurt Ravn, der kørte traktoren, havde ikke haft mulighed for at prøve at køre op ad et dige. Og min familie, hvor mange er bønder, har sagt, at det var vanvittigt at køre op med en traktor, som jo har vægt bagtil.”

”Da vi når toppen, går traktoren i stå og triller hurtigt tilbage. Jeg falder af og kommer ind under den.”

”Som jeg husker det, skulle vi lave den scene hurtigt, fordi vi var presset på tid. Jeg skulle tilbage og optræde i Tivoli om aftenen. Hvis der havde været nogen med erfaring i sikkerhed, ville man have båret sig helt anderledes an. Der burde have været en wire på traktoren, som kunne have holdt den.”

Trykkede ribben
Bodil Jørgensen har undret sig over de udtalelser, producenten Henrik Møller-Sørensen fra ASA Film, der laver Far til fire, kom med umiddelbart efter ulykken.

”Som jeg har fået oplyst, har Bodil formentlig fået trykket nogle ribben, og hun har det skidt,” sagde han til Ritzau umiddelbart efter ulykken den 18. juni.

Kort tid efter skruede han en smule på for alvoren over for TV 2: ”Bodil Jørgensen har det efter omstændighederne godt, selv om hun har fået nogle kvæstelser og foreløbigt er sygemeldt.”


Den normalt livlige og smilende Bodil Jørgensen var ilde tilredt i dagene efter ulykken, hvor hun på grund af de omfattende kvæstelser kæmpede for livet på hospitalet (foto: DR).

Bodil Jørgensen kalder det for en grotesk underdrivelse.

”Henrik Møller-Sørensen forsøger at give indtryk af, at der ikke er sket noget særligt, mens jeg ligger i respirator på intensiv og er ved at dø,” siger hun og ryster på hovedet.

”Mine lunger var punkteret, og min milt og lever var blevet revet over. Skambenet og begge kraveben var knust. Bækkenet var brækket tre steder. Hovedet var svulmet op og en nerve revet over. Jeg lå i koma i flere dage, og det krævede en stor operation. Sådanne skader er ikke noget, man lige kommer sig over.”

Statsstøttet spekulation
ASA Film blev sigtet for overtrædelse af Arbejdsmiljøloven og måtte betale en bøde på 70.000 kroner. Heller ikke efterspillet har ifølge Bodil Jørgensen været særligt kønt.

”ASA Films forsikringsselskab Tryg ville ikke give mig erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Min mand Morten Søborg måtte gå til Ekstra Bladet, før selskabet gav sig,” siger Bodil Jørgensen og tilføjer, at hun aldrig har fået en undskyldning.

”Henrik Møller-Sørensen har spurgt, om det ikke var på tide, at vi mødtes, så jeg kunne give ham en krammer. Men det har jeg ikke følt trang til.”

”Jeg har siden flere gange tænkt, at hvis jeg var omkommet under optagelserne til en Far til fire-film, hvilket endeligt havde det så været? Det havde været latterligt og totalt til grin!” lyder det fra den 60-årige skuespiller.

Som skuespiller fik jeg at vide, at de ville lave noget helt nyt, men det var det jo ikke.” 

Far til fire-produktioner er i mine øjne ikke kunst. Jeg forstår ærlig talt ikke, hvorfor de bliver ved med at fortælle børn de åndssvage historier, som bliver mere og mere actionprægede. Som skuespiller fik jeg at vide, at de ville lave noget helt nyt, men det var det jo slet ikke.”

”Det var skægt dengang i 1950’erne, hvor Karl Stegger som Far ikke kunne spejle et æg, men det er ikke sjovt mere. Mænd kan jo godt lave mad i vore dage. Og hvorfor flytter den nogle og tyveårige Søs ikke hjemmefra? Jeg begriber slet ikke, hvordan staten kan blive ved med støtte den her form for spekulation, som giver publikum det samme år efter år.”

– Når flere hundrede tusinde køber billet til filmene, så må der vel være et behov?

”Benzinbiler bliver også stadig solgt, selv om vi skal køre i elbiler. Du kan ikke bilde mig ind, at folk har brug for at se Far til fire. Det er fordummende i en grad, at det er synd for dem.”

”DR’s Julefeber sidste år blev også set af mange mennesker, og den fortæller børn noget vigtigt om kærlighed og om at miste. Det vil man da hellere se. For nylig så jeg Captain Fantastic, hvor Viggo Mortensen spiller far til seks og må indse, at familien er nødt til at vende tilbage til samfundet efter at have boet i isolation. Det er en fantastisk film, som har noget på hjerte.”

Fravær af ledelse
En måned efter ulykken sagde Henrik Møller-Sørensen, at ASA Film tager sig god tid til optagelserne.

”Vi er en af de produktioner, der har tid og penge til rådighed. Vi kan koncentrere os om sikkerhed og den slags,” sagde producenten til B.T. den 18. juli 2014 og fortsatte:

”Vi er et af de selskaber, der har god tid til optagelserne, vi bruger otte uger, hvilket der ikke er mange, der gør. Så der er ikke noget med, at vi japper tingene igennem eller er under tidspres.”

Det er dog ikke noget, scenografen Emilie Nordentoft – en anden af initiativtagerne til underskriftsindsamlingen – kan nikke genkendende til.

Nordentoft har været med på de tre seneste Far til fire-film. I produktionsplanerne kan hun se, at Far til fire på toppen blev optaget på syv uger i 2015, mens Far til fire i solen og Far til fire og vikingerne blev optaget på seks uger i henholdsvis 2017 og 2019 – dog med flere arbejdstimer om dagen.

Emilie Nordentoft mener, at forkortelsen af perioden, film bliver optaget i, er sigende for branchen.

”Der er for kort en optageperiode og for få penge sat af til produktion. Derfor opstår der stress og grimme episoder. ASA Film er ikke et selskab, hvor man bliver råbt ad, men der er et fravær af ordentlig ledelse, og det gør produktionerne pressede,” siger Emilie Nordentoft, der ligesom Bodil Jørgensen er færdig med at lave Far til fire-film.

Den erfarne kostumier Pia Myrdal, der har arbejdet i film- og tv-branchen siden 1980’erne, fortsætter heller ikke i franchisen. Men det er mere ufrivilligt.

Hun fik i foråret besked om, at hun ikke skulle med på næste produktion.

”Jeg har virkelig knoklet på de tre seneste film i serien og føler, at jeg har været med til at løfte dem. Henrik Møller-Sørensen ville lave endnu en film med den samme familie, som jeg var en del af. Men så fik jeg en kort sms om, at jeg ikke skulle være en del af holdet længere. ’Ikke fordi, du ikke er dygtig – for det er du,’ skrev han,” siger Pia Myrdal og fortsætter:

”ASA kan selvfølgelig sætte holdet, som de har lyst til, men jeg undrer mig over, at jeg ikke har fået en ordentlig forklaring. For det har Henrik ikke gjort. I stedet har han fyldt mig med løgne.”

”Først var det en ny instruktør, der ikke ville arbejde sammen med mig. Så var det børnene, og til sidst var det skuespillerne. Ingen af delene viste sig at være rigtigt. De har højst mærket en afdeling, der var stresset på grund af arbejdsmængden.”

Forbereder et reboot
Henrik Møller-Sørensen har læst protestbrevet, som to af hans egne filmfolk står bag. Men han føler sig ikke ramt.

”Der skal være ordentlige arbejdsvilkår, og det mener jeg også, at der altid har været på ASA Film. Vi har talsmænd på alle filmene, og vi har ikke fået klager på noget tidspunkt,” siger Henrik Møller-Sørensen.

Far til fire er børnefilm, så vi har en regel om, at vi ikke har lange optagedage. Så jeg synes ikke, at man kan tale om stress. Jeg har oplevet ting, der var værre,” fortsætter producenten.

”Men det kan da godt være, at der er nogle filmfolk rundt om i branchen, som har for travlt. Jeg har selv spurgt i Producentforeningen, hvad fanden det hele går ud på, for jeg blev overrasket over brevet. Men jeg har ikke fået noget svar.”



Producent Henrik Møller-Sørensen (yderst tv.) og udvalgte fra filmholdet kunne nyde det gode vejr på Gran Canaria under optagelserne af Far til fire i solen, mens andre på holdet beretter om stress (foto: Lorena Morin).

I forhold til Pia Myrdal bekræfter Henrik Møller-Sørensen, at hun blev fravalgt. Han vil ikke gå nærmere på i hvorfor, men understreger, at det er hans ret at skifte ud.

”Det er derfor, vi har freelance-overenskomster,” forklarer han og tilføjer, at udskiftningen af medarbejdere blev langt mere omfattende end planlagt. Nu arbejder han på, hvad man kan kalde et reboot af Far til fire-serien med titlen Far til fire og det vilde Vesten.

”Martin Miehe-Renard vil gerne prøve noget andet, så instruktøren på næste film bliver Claus Bjerre, der har god erfaring med seks Far til fire-film fra 2005 til 2012,” afslører han.

Martin Brygmann har i de seneste tre film spillet Far, men også han har takket nej til en ny ombæring.

”Den mindste Elton, der spiller Lille Per, er skudt godt i vejret, og Filminstituttet har bemærket, at børnene er ved at være for gamle. Derfor har vi søgt udviklingsstøtte til at finde nye skuespillere,” siger Henrik Møller-Sørensen.

”Vi vasker simpelthen tavlen rent og laver et helt nyt hold.”

Ringet ned af journalister
Producenten er til gengæld stadig ked af ulykken med Bodil Jørgensen, som han tager det fulde ansvar for.

”Jeg vil gerne understrege, at det er den eneste arbejdsulykke, vi nogensinde har haft. Og ulykken skyldtes ikke stress, men at sikkerheden ikke var tilstrækkeligt gennemtænkt.”

”Scenen blev lavet om i forhold til manuskriptet. På stedet besluttede man, at traktoren skulle køre op ad diget, og så gik det galt. Det var ikke sket, hvis det havde været igennem en almindelig sikkerhedsvurdering.”

”Da ulykken skete, var jeg i København. Alligevel er det mit ansvar. Det er bestemt ikke sjovt at leve med, men det er jeg nødt til. Som konsekvens heraf har vi lige siden altid en sikkerhedsperson med på optagelserne – én, der har speciale i stunt og den slags ting!”

Henrik Møller-Sørensen kan godt se, at hans udtalelser i medierne efter ulykken virker groteske.

”Jeg blev ringet ned af journalister, mens jeg var på vej til filmholdet i Vestjylland. Jeg havde talt med folk på settet og hørt, at hun var kommet ned under traktoren og kørt på hospitalet. Det var ikke noget, jeg digtede op. Ribbenene var trykket, men det var altså værre end som så.”

Producenten fortæller, at han sørgede for, at Bodil Jørgensen fik hele sin løn udbetalt, selv om ulykken skete i starten af filmproduktionen.

”Jeg fandt også en advokat med speciale i menneskeskader, men det tilbud ville Bodil ikke tage imod. Jeg ville også gerne have besøgt hende på hospitalet for at holde hende lidt i hånden. Men det fik jeg ikke lov til. Jeg har siden da talt med hende i telefonen, og vi har givet hinanden et telefonkram, som vi kalder det.”

Sekstenårig forført
Den troskyldige Far til fire-serie har haft en anden alvorlig sag, som viser, at bag den hyggelige familieunderholdning er alting ikke så rosenrødt.

I foråret afslørede Carla Mickelborg i sin bog Hvad er det, du ved?, at hun som teenager under optagelserne til Far til fire gi’r aldrig op (2005) var blevet forført af en mand i 40’erne fra filmholdet.

I filmen har hun rollen som Lille Pers storesøster Søs.

”Det har ødelagt nogle ting for mig seksuelt, følelsesmæssigt og i min connection til det modsatte køn,” sagde 32-årige Carla Mickelborg til B.T. i maj.


Seksten år gammel spillede Carla Mickelborg (tv.) Søs i Far til fire gi’r aldrig op, hvor Niels Olsen har rollen som Far, der skal tage sig af en stor børneflok (foto: Christoffer Regild). 

Under optagelserne dengang var Henrik Møller-Sørensen blevet ringet op af Carlas mor, som fortalte, at Carla var blevet kysset på.

”Men at det udviklede sig til mere end et kys, var jeg ikke vidende om, og det er jeg faktisk lidt chokeret over og ked af at høre,” svarede Henrik Møller-Sørensen B.T. den 3. maj i år.

Til Ekko uddyber han:

”Jeg har ikke haft viden om det, før Carla skrev den bog. Der sker sgu så meget med sådan nogle unge piger. Da hendes mor ringede, bad jeg produktionsafdelingen være opmærksom på, hvad der skete. Men det kan jo ske på alle tidspunkter, og jeg tror ikke, at det foregik på settet i særlig høj grad.”

Indtil for få dage siden agtede Henrik Møller-Sørensen ikke desto mindre at bruge vedkommende i en meget central position på filmholdet i Far til fire og det vilde Vesten.

– Selv om du havde læst Mickelborgs bog, fortsatte du samarbejdet med ham?

”Ja, men alt var åbent, og vi var ved at sætte brikkerne sammen på ny,” forklarer Henrik Møller-Sørensen.

”På et tidspunkt vælger vedkommende at sige, at han ikke har lyst til at fortsætte. Måske har hans valg været foranlediget af noget andet, og vi vidste godt, at det kunne give nogle bagslag, hvis vi kørte videre med det samme hold.”

Branchen sætter dig i en bås
Henrik Møller-Sørensen afviser Emilie Nordentofts kritik af, at ASA Film mangler en ordentlig ledelse.

”Hvis andre på filmholdet har nogle konflikter, kan jeg ikke gøre så meget. Men jeg er ikke bange for at tage konflikter med nogen,” siger producenten.

– Bodil Jørgensen kalder Far til fire-serien spekulation for skattekroner. Er tiden kommet til at pensionere Far til fire?

”Det står Bodil frit for at have den holdning. Men så længe vi har nogle gode idéer, er vi friske på at fortsætte. Det er nogle fede film at lave, og historierne er gode. I 1950’erne var der ikke så mange enlige mænd som i dag, så derfor finder vi på andre vinkler.”

”Og publikumssalget er vokset for de seneste tre film. Bortset fra Anders Matthesens Ternet Ninja er det den bredeste danske familiefilm, der findes.”

”Vi prøver også at komme igennem på Filminstituttet med andre filmprojekter, men får afslag. Man bliver hurtigt sat i bås i den her branche, og jeg kan mærke, at vi er blevet ret kraftigt sat i den bås, at vi kun kan lave Far til fire.”

– Så det er Filminstituttets skyld, at du ikke kan sende Far til fire på pension?

”Nej, tværtimod er de med til at højne kvaliteten. Vi får indimellem en pivende kritik, men vi ender hver gang op med at lave en film, der er bedre end den forrige.”

Marianne Moritzen, afdelingschef for fiktion, kan ikke udtale sig om igangværende projekter. Hun kan derfor heller ikke svare på, om der kommer en ny Far fil fire-film med støtte fra Filminstituttet.

”Jeg kan dog sige, at ansøgninger altid behandles i en helhedsvurdering og derfor ikke alene på baggrund af et cast eller andre enkeltstående elementer,” lyder det fra fiktionschefen.

Trailer: Far til fire og vikingerne

Kommentarer

Ekkos hotline

Har du oplevelser fra filmbranchen, som du gerne vil dele med Ekko?

Vi kan døgnet rundt kontaktes på 2729 0011 eller ekko@ekkofilm.dk.

Vi garanterer fuld anonymitet.

© Filmmagasinet Ekko