YouTube viser film fra førende festivaler
Normalt er streamingtjenesten YouTube og verdens førende filmfestivaler hinandens modsætninger.
Den første er hjem for et hav af videoer, som for de flestes vedkommende er uploadet af private. Det andet er konkurrenceprægede markeder, hvor cremen af filmkunsten kæmper for at komme med i et nænsomt kurateret program.
Men under coronakrisen er ingenting, som det plejer.
Nu har parterne slået sig sammen om en digital festival, der bærer navnet We Are One. Den er arrangeret i samarbejde mellem YouTube og den amerikanske festival Tribeca, skriver internationale branchemedier.
De tyve festivaler, som viser film fra tidligere års programmer, tæller Cannes, Venedig, Toronto, Sundance og Berlin.
Under festivalen bliver det muligt for publikum at donere penge til verdenssundhedsorganisationen WHO.
Ingen erstatning
Den digitale festival kommer til at køre i ti dage fra 29. maj til 7. juni på YouTube, der har oprettet en hjemmeside til formålet.
Programmet vil byde på blandt andet spillefilm, kortfilm og dokumentarer, som bliver vist gratis og uden reklamer. Men hvilke film, der er i programmet, afsløres først tættere på startdatoen.
Festivalen er blevet stablet på benene for at understøtte en filmbranche, som er hårdt ramt af coronakrisen.
Festivaler og andre filmbegivenheder er blevet aflyst på samlebånd. Den franske Cannes-festival er det mest prominente offer.
Den digitale festival er dog ikke en erstatning for dette års festivalsæson. Efterårsfestivalerne Venedig og Toronto har meldt ud, at de stadig arbejder på at afholde en udgave til september.
Kommentarer