Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

24. juli 2020 | 16:23

Det er ikke alt, du må dele

Foto | Claus Bülow Christensen
Film- og serieglade mennesker nyder godt af det samme abonnement til Netflix eller andre streamingtjenester, som dog arbejder på at stoppe de ikke-betalende seere.

Er du med til at snyde tv- og streamingbranchen for milliarder af kroner om året?

Det er der desværre ret stor sandsynlighed for, og det skal du holde op med. Altså hvis du er blandt den væsentlige del af danskerne, som deler deres streaming-abonnement med andre.

For det er klart snyd, og tv- og streamingindustrien vil ikke finde sig i det længere.

Pirateri og fildeling har været et stort problem i mange år og er det desværre stadig. Men branchen har nu rettet fokus på kodeorddeling – eller som det også benævnes kontodeling (”account sharing”).

Mange er slet ikke klar over, at de gør noget ulovligt.

De færreste ulejliger sig med at læse vilkår og betingelser, når de tegner abonnement. Her får de typisk retten til to eller fire samtidige streams – det vil sige antal personer, der på abonnementet kan og må se Netflix på samme tid med hver deres profil.

Men det gælder kun inden for husstandens fire vægge – og ikke børnene, der er flyttet hjemmefra, hjemme hos kæresten eller hos en god ven.

”Netflix-tjenesten og det indhold, der tilgås gennem tjenesten, er kun til din personlige, ikke-kommercielle brug og må ikke deles med andre personer end dem, der bor i din husstand,” står der i streamingtjenestens betingelser.

Noget tilsvarende står der i vilkår og betingelser for de andre streamingtjenester, vi abonnerer på.

Industrien har oplevet, hvordan det er blevet et større og større problem. I slutningen af 2019 meldte man om alvorlige tabstal og nye samarbejder for at komme det til livs.

Men så kom coronavirus.

Nu er det atter i fokus, og der researches intenst i teknologier, der kan stoppe problemet.

Der er den skødesløse deling blandt venner og familiemedlemmer, men der er også opfindsomme IT-pirater, som hacker sig ind til brugerkonti i streamingtjenesternes databaser og på lyssky hjemmesider sælger en anden brugers Netflix-abonnement for nitten kroner om måneden.

I slutningen af 2019 blev stiftet en koalition, der skal finde en løsning. Koalitionen består af blandt andre Netflix, Amazon, HBO, Hulu, Disney, NBC Universal, Sky og Warner Bros. samt en række store kabel-tv-selskaber, der også i stigende grad plages af problemet.

Teknisk kan det løses på flere måder, men hidtil har branchen været tilbageholdende.

Efter mange års evolution har man fået skabt enkle brugerflader med nem login, og denne smidighed i brugerfladen er med til at skaffe kunder og holde på dem.

Hvis man gør brugen besværlig med nye login-metoder, risikerer man at miste kunder.

Men da estimaterne klart viser, at man mister flere og flere penge ved kundernes ulovlige deling af abonnementer, er streaminggiganterne ved at være parat til at løbe risikoen og miste nogle kunder.

Det kan så ende med, at vi skal indtaste koder, der sendes til vores mobiltelefoner, eller bruge fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse via mobilen og på fjernbetjeningen til fremtidige tv-bokse eller smart-tv.

De tekniske muligheder er baseret på blandt andet kunstig intelligens, big data fra vores adfærd, ting, der kan identificere os, og hvor vi ser fra – alt, hvad der kan få alarmklokkerne til at ringe hos streamingtjenesterne.

Udviklingen er i fuld gang.

Så snylterne kan lige så godt vænne sig til at betale prisen på de abonnementer, man gerne vil have.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko