Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

04. jan. 2013 | 10:16

De største amerikanske flop i 2012

04. jan. 2013 | 10:16

De største amerikanske flop i 2012

Bond, Batman og Hobbitten sejrede, men hvad var de største økonomiske katastrofer i det forgangne år? Og hvorfor gik det galt?

I Danmark kunne vi nøjes med et enkelt flop i 2012. Det var Katrine Wiedemanns Viceværten, som påførte Zentropa et milliontab.

Det er nådigt sluppet, når man sammenligner med tabslisten i USA. Tabet alene på John Carter var 1,1 milliarder kroner.

Filmselskabernes regnskaber er ofte mere kreative end de film, de udsender på markedet. Det er derfor svært at afgøre, hvor mange penge en film egentlig har tabt. En tommelfingerregel er dog, at film med store budgetter næsten altid fordobler sit produktionsbudget med lanceringsomkostningerne.

Det er langt fra en eksakt videnskab, men nedenstående er et bud på årets største amerikanske flop. Enkelte af de anslåede tab har filmselskaberne selv offentliggjort. Andre er vurderinger fra samstemmende, forskellige kilder.

 

John Carter
Anslået tab: kr. 1,1 mia.
(udsendt i Danmark)

Hvad gik galt? Et mere relevant spørgsmål ville være: Hvad gik godt? Tilsyneladende dødsdømt fra starten, og med rygter om, at budgettet løb løbsk under optagelserne, var John Carter en ubetinget katastrofe. Den oprindelige titel, John Carter oMars, ændrede Disney, idet man var bange for, at publikum ville forveksle filmen med sidste års mega-flop: Mars Needs Moms. Ikke overraskende gjorde titelændringen intet for at hele John Carters åbne sår. Et massivt reklamefremstød – som desperat sammenlignede filmen med Avatar og Star Wars – gjorde blot tingene værre. John Carter var så stor en katastrofe, at det ikke alene kostede en Disney-chef jobbet, men også tvang Disney til at udsende en børsmeddelelse med teksten: ”Vi forventer, at filmen vil generere et driftsunderskud på cirka 1,1 milliarder kroner.” 

 

Battleship
Anslået tab: kr. 565 mio.
(udsendt i Danmark)

Hvad gik galt? Man kan sige, at alt gik præcis, som man kunne forvente, når man laver en film baseret på et brætspil. Måske overvurderede selskabet fanskaren af det gamle, tabel-baserede strategispil, som i årtier ikke var blevet spillet af personer under 50. Universal Pictures satsede stort, men Battleship sank alligevel. Måske var hovedårsagen filmens stjerne Taylor Kitsch, der også var kaptajn på det gode skib John Carter. Battleship klarede sig fornuftigt internationalt, hvor den indspillede fire gange så meget som i USA, men det amerikanske publikum må have indset, at de havde nået det kulturelle lavpunkt omkring det tidspunkt, hvor Kitsch affyrede kanonerne fra et 60.000 tons tungt krigsskib mod nogle aliens. 

 

Rock of Ages
Anslået tab: kr. 530 mio.
(ikke udsendt i Danmark)

På overfladen lignede Rock of Ages en easy sell. Den er baseret på en hit-musical, hvor de største stjerner i verden synger nogle af de mest klassiske rocksange, der nogensinde er indspillet. Beklageligvis er det ikke nok, at Tom Cruise synger Pour Some Sugar On Me, når man skal sikre sig et hit. Og Rock of Ages kom aldrig bare tæt på Mamma Mia! – måske kunne et udråbstegn have reddet filmen. Anmelderne hadede den. 

 

The Oogieloves in the Big Balloon Adventure 
Anslået tab: kr. 340 mio.
(ikke udsendt i Danmark)

Hvad gik galt? Alting. Det er det største flop nogensinde, når man tager i betragtning, at filmen åbnede i mere end 2000 amerikanske biografer. Men det værste ved TheOogieloves in the BigBalloon Adventure er dog, at der forsat ikke er nogen, der har hørt om den. Filmen havde en gennemsnitlig indspilning pr. biograf i åbningsweekenden på kroner 265 (ja, 2-6-5). Tiggerne foran biograferne har sandsynligvis tjent flere penge. 

 

Dark Shadows 
Anslået tab: kr. 340 mio.
(udsendt i Danmark)

Dark Shadows indspillede acceptable 1,5 milliarder kroner på verdensplan, men når man så medtager, hvor meget Warner Bros må have brugt på reklamekampagnen (der er vel ikke den bus i hele verden, som ikke har kørt rundt med Johnny Depps blege ansigt på siderne), står det skidt til for Tim Burtons vampyrkomedie. Kan det tænkes, at publikum er blevet trætte af Burton og Depp-kombination efter at have siddet igennem Edward Saksehånd, Ed Wood, Sleepy Hollow, Charlie og chokoladefabrikken, Corpse Bride, Sweeney Todd: Den djævelske barber fra Fleet Street og Alice i Eventyrland

 

Total Recall
Anslået tab: kr. 310 mio.
(udsendt i Danmark)

Genindspilningen af Paul Verhoevens action-klassiker var ikke så tosset endda. Den var bare ikke så god som originalen fra 1990 med Arnold Schwarzenegger. Tydeligvis må publikum have tænkt det samme, da de holdt sig væk i hobetal. Mens Schwarzenegger fyldte aviserne med historier fra sit privatliv og samtidig fyldte biograferne med The Expendables 2, blev det overladt til Colin Farrell at vikariere. Men Len Wisemans fremtids-thriller manglede sin forgængers identitet og gav en verdensomspændende indspilning på lige under 1,1 milliarder kroner. Det er 340 millioner mindre end Schwarzenegger-versionen, og så er der ikke engang justeret for inflation.

 

That's My Boy
Anslået tab: kr. 280 mio.
(udsendt i Danmark)

That’s My Boy er en lige-ud-ad-landevejen, grovkornet familiekomedie uden dyre special effects, dyre locations og dyre skuespillere – bortset fra Adam Sandler. Hvordan filmen kan have kostet 400 millioner kroner at producere, er en uløst gåde. Sandler er ellers en Kong Midas, når det handler om at gøre film succesfulde. Hotel Transylvania indbragte 1,4 milliarder kroner på verdensplan, og selv Jack & Jill lavede penge. Men denne gang lod hans ellers loyale fans ham i stikken. Det må have været Vanilla Ices skyld.

 

The Watch 
Anslået tab: kr. 225 mio.
(udsendt i Danmark)

Endnu en gang må man spørge, hvordan en komedie kan koste 385 millioner kroner (minus Vince Vaughns restaurantregninger, naturligvis), når de dyreste special effects synes at være en ko, der eksploderer. Efter den tragiske hændelse med Trayvon Martin, som blev dræbt af en frivillig fra et vagtselskab, ændrede Fox filmens titel (fra Neighborhood Watch til The Watch) og hævdede: ”Da emnet for denne komedie er invasion af aliens, har filmen ikke nogen som helst forbindelse til de tragiske begivenheder i Florida. Fox har derfor besluttet at ændre filmens titel for at undgå misforståelser.” Men skaden var allerede sket, The Watch indbragte kun 200 millioner kroner i USA, hvilket måske også antyder, at Ben Stiller er over the hill.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko