Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

25. sep. 2014 | 19:31 - Opdateret 03. aug. 2015 | 09:55

Ti største danske filmsucceser II

Danmarks pt. mest succesfulde instruktør, Mikkel Nørgaard, har hele to film repræsenteret på nedenstående liste: Klovn: The Movie og Kvinden i buret. Den tredje placering er efter al sandsynlig på vej: Fasandræberne, som får premiere 2. oktober.

En af de mest populære blogs, jeg nogensinde har skrevet, er ”De ti største danske filmsucceser i dette årtusinde” fra november måned sidste år.

Bloggen dukker til stadighed op blandt de mest læste på Ekkos hjemmeside.

Idet der gud ske tak og lov er sket ændringer gennem de sidste ti måneder, bringer jeg her en opdateret udgave.

Ny på listen er Mikkel Serups komedie Klassefesten 2: Begravelsen (2014) på ottendepladsen.

Opdateringen sker lige inden efterårets mange spændende danske premierer, som vil forsøge at gøre de øvrige film på listen kunsten efter.

Det vil efter al sandsynlighed lykkes Mikkel Nørgaard at få en tredje film placeret på listen: Fasandræberne, efter Jussi Adler-Olsens roman. Den får biografpremiere 2. oktober. I forvejen har Nørgaard Klovn: The Movie og Kvinden i buret på listen. Nørgaard er med hastige skridt ved at få samme indflydelse, som Erik Balling havde på biografernes besøgstal i det forrige årtusinde.

Forhåbentlig vil det også lykkes Bille August med dramaet Stille hjerte og Hella Joof med komedien All Inclusive at komme på listen.

Nedtælling til den største danske succes i dette årtusinde med udgangspunkt i tilskuerantallet i Danmark (i parantes efter titel: tilskuerantallet i de danske biografer).

 

10. Anja & Viktor (572.036 tilskuere)

 

Inden den slags komedier tabte til de endnu mere tåbelige reality-programmer, havde de et godt tag i publikum. Anja & Viktor (2001) var den anden film – ud af i alt fem – i franchisen og kostede 13,7 millioner kroner at producere. Filmen har ikke solgt en eneste billet i udlandet.

Anja & Viktor handler om Viktor, som går i 3.G og er kæreste med lidt ældre Anja, der netop har fået job på et reklamebureau i København. Her møder Anja instruktøren Tobias og Viktors gamle rival Peter, der hjælper hende og veninden Gitte med at få en lejlighed. Viktor er langt fra tilfreds med situationen og søger derfor jobbet som vicevært i ejendommen. Han får hjælp af Brian og Esben, Anja og Viktors yngre brødre.

Sofie Lassen-Kahlke og Robert Hansen spiller filmens bærende roller. Spillefilmdebutanten Charlotte Sachs Bostrup instruerede, eller hvad vi nu skal kalde det.

Jyllands-Postens Johs. H. Christensen var heller ikke begejstret: ”Af skuespillerne slipper kun Anja ud af historien med et vist held. Jeg orker ikke hænge de andre ud, for det er selvfølgelig instruktørens fadæse eller uduelighed, at de ikke er instrueret til at spille komedie.” Han tildelte filmen sølle to stjerner.

Anja & Viktor blev – ikke overraskende – forbigået ved samtlige prisuddelinger.

Årsag til succes: Oven på filmatiseringen af Dennis Jürgensons bestseller Kærlighed ved første hik måtte succesen selvfølgelig følges til dørs. I mellemtiden var populariteten af hovedrolleindehaverne vokset til tsunami-lignende størrelse. Trods filmens manglende kvaliteter elskede unge mennesker filmen.

 

9. En kort en lang (583.674 tilskuere)

 

Hella Joofs charmerende, men noget rodede debutkomedie fra 2001 blev set af 21.490 tilskuere i udlandet og kostede 16,5 millioner kroner at producere.

Filmen handler om Jacob og Jørgen, som er kærester. De elsker hinanden og skal giftes den kommende sommer. Under en fest kommer Jacob lidt for tæt på Caroline, der er gift med Jørgens bror Tom. Og så begynder problemerne at tårne sig op for Jacob, der begynder at tvivle på alt og ikke er i stand til at tage en endelig beslutning om noget som helst.

Filmen er yderst stjernebesat: Mads Mikkelsen, Charlotte Munck, Troels Lyby, Jesper Lohmann, Klaus Bondam, Peter Frödin, Ditte Gråbøl, Ellen Hillingsø, Pernille Højmark, Henning Jensen og Ghita Nørby.

Jacob Wendt Jensen i Berlingske Tidende kaldte filmen ”en charmerende rodebunke af en debutfilm, hvor Hella Joof har fået mange af sine hjertebørn proppet ind” og tildelte fire stjerner.

Filmen blev tildelt fire Robert-priser, blandt andet publikumsprisen.

Årsag til succes: Filmens nutidige tema og præsentation af en ny generation af skuespillere (i dag ville filmen nok blive mødt af pressekorpsets fordømmelse for brug af Tordenskjolds soldater). Endelig red filmen på bølgetoppen af succesfulde romantiske komedier.

 

8. Klassefesten 2: Begravelsen (604.561 tilskuere)

 

Mikkel Serups fortsættelse af hittet fra 2011. Filmen fra 2014 kostede atten millioner at producere og er endnu ikke blevet noteret for noget udenlandsk tilskuerantal. Herhjemme er den set af over 600.000 tilskuere.

De uheldige venner Thomas, Andreas og Niels kommer igen på glatis, da Andreas arrangerer en vild polterabend for Thomas. Midt i festlighederne vælger en af gruppens gamle bekendte at tage sig dramatisk af dage på toilettet. Trekløveret beslutter at rejse til provinsen for at deltage i begravelsen fredag. De skal bare nå tilbage til Thomas' bryllup om lørdagen. Det er en plan, som kun kan gå galt.

Anders W. Berthelsen, Nicolaj Kopernikus og Troels Lyby gentog rollerne fra den originale film.

Berlingske Tidendes Jacob Wendt Jensen ofrede fire stjerner på filmen og fastslog at filmen var ”proppet til randen med høj, lav og plat humor”.

Filmen har endnu ikke modtaget nogen filmpriser. 

Årsag til succes: Succesopskriften ”buddy comedy” holder fortsat vand. At filmen rent faktisk er bedre end etteren, hjælper selvfølgelig kun yderligere til.

 

7. Den skaldede frisør (644.729 tilskuere)

 

Susanne Biers noget usikre romantiske komedie fra 2012 var den første film efter Oscar-triumfen Hævnen. Filmen kostede 32,5 millioner kroner og er foreløbigt blevet set af 251.210 tilskuere i udlandet. I USA har filmen indtjent 9,1 millioner kroner.

Filmen handler om frisøren Ida, som skal til sin søns bryllup i Italien. Hun er brudt med sin mand, Leif, som kommer anstigende til festen med sin nye, blonde nipskæreste. Gommens far, den britiske forretningsmand Philip, er også taget sydpå. Han er aldrig helt kommet sig over sin kones død, men måske er der hjerter, som kommer til at banke i takt under Italiens sol?

Komedien har Trine Dyrholm, Pierce Brosnan, Paprika Steen, Kim Bodnia og Christiane Schaumburg-Müller i de væsentligste roller.

Morten Piil gav fire stjerner i Ekko med følgende ord: ”Men ellers kan vi føle os helt hjemme i Bier-land, hvor hjerte er utænkelig uden akut smerte, hvor død og sygdom rammer hovedpersonerne med tunge skæbneslag, og hvor de rene, uforbeholdne følelser har det svært i kampen med selvbedrag, løgn og hykleri.”

Den skaldede frisør vandt publikumsprisen ved Robert-uddelingen, som også belønnede Trine Dyrholm for hendes præstation.

Årsag til succes: Susanne Biers popularitet oven på Hævnen, Pierce Brosnan i en dansk(!) film samt Biografklub Danmark sikrede filmen den nødvendige opmærksomhed.

 

6. Flammen & Citronen (667.601 tilskuere)

Ole Christian Madsens flotte storfilm Flammen & Citronen (2008) kostede 45,8 millioner kroner at producere og blev set af 137.286 tilskuere i udlandet. Filmen indtjente 831.000 kroner i USA. Men i Danmark blev den set af over 670.000 tilskuere.

Modstandsfolkene i skikkelse af Thure Lindhardt og Mads Mikkelsen spiller henholdsvis den effektive og kompromisløse Bent, også kaldet Flammen, og den følsomme Jørgen, der havde dæknavnet Citronen. I øvrigt medvirker Stine Stengade, Peter Mygind, Mille Lehfeldt og Jesper Christensen.

Bo Green Jensen i Weekendavisen skrev blandt andet: ”Ole Christian Madsens besættelsesdrama kombinerer romantisk metode og historisk revisionisme i en stilmæssigt gennemført storfilm. Det har ingen for alvor haft held med før nu.”

Filmen vandt en enkelt Bodil samt fem Robert-priser, alle i tekniske kategorier.

Årsag til succes: Filmen omhandlede den indiskutabelt mest kendte frihedskæmper-duo fra Anden Verdenskrig. Timingen var perfekt, hvilket blev understreget af den succes, som kom Hvidstengruppen til del fire år senere. Danskerne var atter modne til denne genre, efter 50 års pause.

 

5. Jagten (672.512 tilskuere)

Thomas Vinterbergs brag af en comeback-film fra i år kostede 20,8 millioner kroner og er blevet set af 785.033 tilskuere i udlandet. Filmen har indtjent 3,4 millioner kroner i USA.

Mads Mikkelsen spiller børnehavepædagogen Lucas. Da en af Lucas’ elever, Klara, i et presset øjeblik påstår, at Lucas har blottet sig for hende, begynder rygtet at spredes i det lille landsbysamfund. Og selv om Lucas er ganske uskyldig i anklagen, lægger både naboer og venner afstand til ham. I øvrigt medvirker Susse Wold, Thomas Bo Larsen, Lars Ranthe, Anne Louise Hassing og Bjarne Henriksen.

B.T.’s Niels Lind Larsen tildelte filmen maksimum stjerner og gav filmen følgende ord med på vejen: ”Vinterberg instruerer med en kærlig hånd og en sikkerhed, der for mig at se gør Jagten til hans bedste film overhovedet.”

Foruden en Oscar-nominering i kategorien ”Bedste fremmedsproget film” vandt filmen ikke færre end 38 filmpriser, deriblandt tre priser i Cannes, tre Bodil- og seks Robert-priser.

Årsag til succes: Mads Mikkelsen, Biografklub Danmark samt tidspunktet for udsendelsen af dette drama, otte måneder efter triumfen i Cannes, havde sikret filmen en awareness, som kun få danske film er kommet til del.

 

4. Kvinden i buret (724.509)

 

På fjerdepladsen finder vi spændingsfilmen Kvinden i buret (2013) efter Jussi Adler-Olsens roman. Denne film gør frasen ”den svære anden spillefilm” til skamme. Dansk films Mr. Box-office, Mikkel Nørgaard, indtager her sin anden placering på denne liste. Klovn: The Movie er også hans.

Efter en uheldig episode på jobbet tvangsforflyttes vicekriminalkommissær Carl Mørck til den nye afdeling Q for uopklarede sager. Her opdager Carl mysteriet om den sporløst forsvundne politiker Merete Lynggaard. Han tror ikke på teorien om, at hun begik selvmord, og trods chefernes protester graver Carl og hans assistent, Assad, dybere i sagen, der viser sig at rumme mange dunkle hemmeligheder.

I de bærende roller ses Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter og Mikkel Boe Følsgaard.

Niels Lind Larsen i B.T. gav filmen fem stjerner og følgende ord med på vejen: ”Nørgaard og manuskriptforfatter Nikolaj Arcel har taget nogle modige og overraskende gode valg ved at skære gennem al hverdagsrealismen og lægge vægt på stemningen, krimigenren og det dragende mørke”.

Årsag til succes: Jussi Adler-Olsens umådeligt populære roman, et skuespillerhold, som ramte lige mellem øjnene, og så havde danske tv-serier gjort krimidramaer til et must-see.

 

3. Hvidstengruppen (764.516 tilskuere)

 

Anne-Grethe Bjarup Riis' 23,2 millioner kroner dyre film fra 2012 tog store dele af det danske biografpublikum med storm. Historien om modstandsgruppen fra Randers-området, tilsat uforfalsket Morten Korch, var virkelig noget, der gik i folkesjælen.

Jens Jørn Spottag, Bodil Jørgensen, Bjarne Henriksen, Anne Louise Hassing og Jesper Asholt spiller filmens væsentligste roller og forbliver ren hjemmeavl, idet filmen ikke har solgt en eneste biografbillet uden for de danske grænser. Teknisk instruktør på filmen var Anders Refn.

Jacob Wendt Jensen skrev i Berlingske Tidende, at filmen "går direkte i din DNA og videre tilbage til vores forfædre. Men den gør os også i stand til at forstå, hvordan mennesker, som i dag står i samme situation andre steder i verden, kan have det.” Og kvitterede med fire stjerner.

Omvendt var Henrik Queitsch i Ekstra Bladet en smule mere forbeholden, da han kastede to stjerner efter filmen med følgende bredside: ”stiv, unuanceret og ufatteligt gammeldags.”

Filmen vandt publikumspriser ved Bodil- og Robert-uddelingen samt ved filmfestivalen i Hamborg.

Årsag til succes: Om end filmanmeldernes meninger var delte, var publikum komplet ligeglade. Filmen ramte publikums behov for nationalfølelse.

 

2. Italiensk for begyndere (828.730 tilskuere)

 

Producenten Ib Tardinis mesterstykke af en film fra 2000. Lone Scherfigs lavbudget-diamantbesatte forretning var dogmefilm #12.

Filmen blev i udlandet set af hele 2.934.645 biografgængere.

Så når Scherfig præsenterer den lune danske humor, er det virkelig noget, der rejser godt. Alene i USA havde filmen en indtægt på over 25,0 millioner kroner, hvilket jo er imponerende i forhold til de sølle 380.000 kroner, Klovn: The Movie indtjente over there.

Men det var selvfølgelig også før, danske film begyndte at blive udsendt simultant på vod og i biograferne i USA, hvilket stort set har kvalt billetsalget på danske film i de amerikanske biografer.

Anders W. Berthelsen, Ann Eleonora Jørgensen, Peter Gantzler og Lars Kaalund kan ses i komedien om den enlige præst, der ankommer til en provinsby, hvor eneste oplivende moment er et italiensk-kursus på aftenskolen.

Kim Skotte kaldte i Politiken Italiensk for begyndere for ”en dansk komedie, hvor man ikke bare ler ad personerne, men også lever og føler med dem”.

Filmen blev tildelt en enkelt Bodil for bedste kvindelige birolle og tre Robert-priser, blandt andet i bedste manuskript-kategorien. Komedien blev ligeledes tildelt en lavine af internationale filmpriser, blandt andet Sølvbjørnen ved Berlin Filmfestivalen.

Årsag til succes: Efter at Festen havde sat Dogme på publikums dagsorden, kulminerede denne bølge med Scherfigs komedie. At filmen samtidig præsenterede en ny frisk skuespillergeneration, sikrede kun filmen yderligere opmærksomhed.

 

1. Klovn: The Movie (855.174 tilskuere)

 

Spillefilmdebutanten Mikkel Nørgaards guldrandede forretning, Klovn: The Movie (2010), det blot kostede fjorten millioner kroner at producere. Den er baseret på tv-serien af samme navn, som løb over stuealteret i hele seks sæsoner.

I lyset af Casper Christensens øvrige meritter på filmområdet, når han står uden sine Klovn-makkere, kan Frank Hvam og Mikkel Nørgaards bidrag til denne films succes ikke overvurderes nok.

At den humor, Hvam og Christensen repræsenterer, har svært ved at slå an uden for Danmark, blev bevist gennem de udenlandske tilskuerantal. Filmen blev i udlandet samlet kun set af 52.569 tilskuere, fortrinsvis i de øvrige nordiske lande. I USA var indtægterne på sølle kr. 380.000. En amerikansk genindspilning skulle dog være på vej.

Efter signende skulle Klovn 2 få premiere 17. september 2015.

De danske anmeldere var generelt tilfreds med resultatet, og Erik Jensen i Politiken gav filmen fem stjerner og følgende ord med på vejen: ”Det har været en stilsikker fornøjelse fra start til slut for de efterhånden let rynkede drengerøve.”

Filmen vandt publikumsprisen ved Robert-prisuddelingen i 2011 samt tre Zulu Awards, blandt andet i bedste film-kategorien. 

Årsag til succes: Efter amerikansk forbillede har en biografudgave af en umådelig populær tv-serie ofte vist sig som succes-opskrift. Dog sjældent helt i samme klasse som Klovn.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko