Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

02. aug. 2013 | 00:30 - Opdateret 03. aug. 2013 | 10:02

Verdens ti mest profitable film

02. aug. 2013 | 00:30 - Opdateret 03. aug. 2013 | 10:02

Verdens ti mest profitable film

Bloggen handler denne gang om verdens mest profitable film. Hvilke film har givet den investerede kapital flest gange retur?

Jeg har ikke taget hensyn til markedsføringsudgifter eller indtjening på dvd, tv og vod. Det er alene den investerede kapital i forhold til biografernes indtjening, der er taget i betragtning. 

10. Rocky (1976). Indtjening: 225 x investeringen


Med et budget på en million dollars og en indtjening på $225 mio. er Sylvester Stallones amerikanske drøm blandt verdenshistoriens mest profitable film. Rocky blev skrevet på tre dage, og optagelserne strakte sig over 28 dage. Filmens tema om en underdog, der kæmper sig til tops, blev faktisk også Stallones egen, da filmen endte med at vinde tre Oscars, deriblandt bedste film og bedste manuskript.

Stallone måtte dog gennem en hård kamp for at få hovedrollen i den historie, han selv havde skrevet. United Artists ville gerne købe historien, men havde ikke fantasi til at forestille sig Stallone i hovedrollen. Stallone satte hovedrollen ind som ultimatum for salg af manuskriptet. Han vandt som bekendt. En skam Sylvester Stallone øjensynlig ikke slap uden betydelige hjerneskader, efter den hårdhændede behandling han i filmen fik af Carl Weathers.

9. Night of the Living Dead (1968). Indtjening: 263 x investeringen

 

Budgettet på George A. Romeros mesterlige zombiefilm var $114.000, og filmen indtjente $30 mio, hvilket etablerede instruktøren som en af kongerne af lavbudget-film. Columbia Pictures var det eneste af de store Hollywood-studier, som viste interesse for at distribuere filmen, men blev alligevel skræmt væk af, at den var i sort-hvid på et tidspunkt, hvor alle film bare skulle være i farver. Interessant nok bliver ordet zombie aldrig nævnt i filmen.

Redaktøren på Readers Digest forsøgte at skræmme publikum væk fra gyseren ved at hævde, at den kunne inspirere til kannibalisme. Night of the Living Dead er i dag en officiel del af den amerikanske kulturarv.

8. El mariachi (1992). Indtjening: 292 x investeringen

Med et budget på $7.000 og en indtjening på $2.040.920 kan man roligt sige, at Robert Rodriguez’ Mexico-trilogi blev sparket godt i gang. De to efterfølgende i serien – Desperado (1995) og Once Upon a Time in Mexico (2003),  som mange i øvrigt mener ikke var så gode som El mariachi – blev en anelse dyrere, henholdsvis $7 mio. og $29 mio.

El mariachi blev finansieret gennem instruktørens deltagelse i medicinske eksperimenter. Flere vil påstå, at det forklarer meget. Filmen blev optaget med kun ét enkelt kamera og oprindeligt var det meningen den alene skulle være udsendt på dvd i Mexico. Vandt publikumsprisen på Sundance Filmfestivalen i 1993. 

7. Super Size Me (2004). Indtjening: 454 x investeringen

Morgan Spurlocks uappetitlige dokumentarfilm om oplevelserne ved udelukkende at skulle leve af menuen hos McDonald’s kostede $65.000 at producere, men indtjente hele $29,5 mio.

I lige så høj grad filmen fyldte Spurlocks bankkonto, blev McDonald’s tømt. Super Size Me udviklede sig til at blive et sandt pr-mareridt for burgerkæden. Mindre end to måneder efter filmens amerikanske premiere meddelte McDonald’s, at man ikke længere ville sælge ”super size”-menuer, men afviste, at det var som reaktion på filmen. Super Size Me modtog hele seks betydningsfulde priser på internationale filmfestivaler.

6. Mad Max (1980). Indtjening: 499 x investeringen

George Millers dommedagsfilm indtjente $99,7 mio., men havde kun kostet den beskedne sum af $200.000. Filmen satte Australien på filmlandkortet og gav både instruktøren og hovedrolleindehaveren Mel Gibson et verdensomspændende gennembrud.

Mad Max var i overvejende grad finansieret af instruktøren selv og investorer fra den australske bilbranche, som beredvilligt leverede biler til destruktion. George Miller har i øvrigt det tilfælles med Nils Malmros, at de begge har en medicinsk baggrund, og begge har taget vagter på skadestuen for at holde skuden flydende.

5. Brødrene McMullen (1995). Indtjening: 600 x investeringen

Edward Burns både instruerede, producerede og medvirkede i det $25.000 dyre, anmelderroste komedie-drama, som indtjente $15,0 mio. Brødrene McMullen handler om tre irsk-katolske brødre, som kæmper med kærlighed, ægteskab og utroskab. I en elevator i New York gav Edward Burns filmen på en video til Sundance-festivallederen Robert Redford og bønfaldt ham om at se den. Redford så den og kunne lide den, og den endte med at vinde hovedprisen på Sundance i 1995.

4. The Road to Ruin (1928). Indtjening: 1.000 x investeringen

Mrs. Wallace Reids stumfilm om en sekstenårig pige, der bliver negligeret af sine forældre og som følge heraf rammer samfundet absolutte bund. Hun bliver et let offer for alkoholisme og prostitution, inden hun i filmens slutscene dør. Filmen blev optaget på ti dage, kostede $2.500 og indtjente den nette sum af $2,5 mio.

The Road to Ruin blev selvfølgelig forbudt i adskillige amerikanske byer, hvilket dog kun skærpede publikumsinteressen. I andre amerikanske byer blev den vist for børn, til skræk og advarsel. Det burde nu hellere have været forældrene, de skulle have vist den til.

3. Langt ned i halsen (1972). Indtjening: 4.444 x investeringen

Filmen om kvinden, der har den temmelig bemærkelsesværdige anatomi, er en af den amerikanske filmindustris mest kontroversielle successer. Gerard Damianos pornofilm blev optaget på seks dage og kostede $22.500 at producere.

Filmens indtjening er en smule vanskelig at fastsætte. Beløb på $300 mio. og helt op til $600 mio., hævdes fra forskellig side. Det amerikanske forbundspoliti har estimeret indtjeningen til $100 mio. For at være på den sikre side er den økonomiske udregning i denne undersøgelse sket på grundlag af FBI’s estimat.

Langt ned i halsen havde en yderst uortodoks finansiering, produktion og distribution. Det er dokumenteret, at det organiserede, kriminelle miljø var involveret. Måske er filmen den mest profitable nogensinde, men præcis hvor profitabel finder vi nok aldrig ud af.

Langt ned i halsen blev et gennembrud for Linda Lovelace, hvis borgerlige navn var Linda Susan Boreman. Skuespilleren døde i 2002, og der er efterfølgende blevet produceret adskillige film om hendes liv. Næste film er Rob Epstein og Jeffrey Friedmans Lovelace med Amanda Seyfried i hovedrollen. Filmen får premiere 21. november 2013 i Danmark.

2. The Blair Witch Project (1999). Indtjening: 7.094 x investeringen

Med otte dages optagelser og et budget på $35.000 og indtjening på $248,3 mio. indskrev Daniel Myrick og Eduardo Sánchez’ gyser sig i filmhistorien. Filmen blev også en markedsføringsmilepæl, idet The Blair Witch Project var den første som succesfuldt benyttede internettet i lanceringen.

Filmens tre hovedrolleindehavere, som i øvrigt improviserede deres replikker, optog stort set hele filmen selv, hvilket forklarer filmens 154 gange ”fuck”.

Til trods for 85 % af de amerikanske anmeldere var positive over for The Blair Witch Project, blev den alligevel nomineret til en Razzie-pris for årets dårligste film i 2000. Til gengæld er den også tildelt elleve priser på internationale filmfestivaler.

1. Paranormal Activity (2007). Indtjening: 13.112 x investeringen

 

Verdens mest profitable film er skabt med ukendte skuespillere, i instruktørens eget hjem og på en uhyggelig idé, sikkert under inspiration af The Blair Witch Project. Filmens optagelser strakte sig over ti dage, den havde et produktionsbudget på $15.000 og en indtjening på $196,6 mio.

Hvorfor er man aldrig på det rigtig sted, på det rigtige tidspunkt?

Paranormal Activity benyttede optagelser af publikums reaktioner under testscreeninger som markedsføring. Den oprindelige slutning blev ændret på opfordring af selveste Steven Spielberg. Paramount Pictures købte de amerikanske rettigheder og retten til sequels for $300.000. Så ved man, hvor størstedelen af gyserens indtægter er havnet. Filmen blev optaget i 2006, men først udsendt i biograferne i 2009.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko