Børnearbejde er noget skidt.
Selv om t-shirt-syning for H&M stadig finder sted, er de fleste i Vesten enige om at trække de kære små ud af arbejdstøjet.
Alligevel får vi ikke samme dårlige smag i munden af en hårdtarbejdende femårig i en tv-serie som af en sweater med mærkatet ”Made in Bangladesh”.
Den modige HBO-dokumentar Showbiz Kids prikker hul på et stort tabu i den verden, filmen og HBO selv er en del af. Nemlig det tilsyneladende attraktive, men ofte opslidende og ødelæggende liv som barnestjerne.
Det gør filmen især via interviews med nogle af verdens mest berømte, tidligere barneskuespillere. Vi får et indblik i et fænomen, der ellers kun kortvarigt kommer i et kritisk søgelys, når en ung stjerne dør af en overdosis.
Filmen handler om Hollywood, men også herhjemme har vi oplevet talrige tragiske eksempler – som Stine Bierlich, der var et lovende talent i 80’ernes ungdomsfilm, men blev narkoman og døde i en alder af 40 år, svigtet af den branche, som nød godt af hendes ungdoms glød.
I Showbiz Kids står især forældrene for skud.
Den i dag voksne Westworld-stjerne, Evan Rachel Wood, fortæller, at hun ikke turde lege på grund af sine kunstnerforældres høje forventninger. Hun turde heller ikke fortælle forældrene om, hvor dårligt hun havde det, fordi de ville give alt for at være i hendes sko.
Wil Wheaton, der som fjortenårig blev kæmpestjerne i Rob Reiners Sammenhold, fortæller vredt, hvordan hans forældre nærmest tvang ham ind i branchen og valgte projekter til ham uden at tænke nærmere over, om et bestemt job gavnede karrieren.
Ikke mindst den dårlige modtagelse af H.P. Lovecraft-filmatiseringen The Curse, hvor anmelderne fokuserede på Wheatons skuffende præstation, gjorde ham usikker og skabte et selvhad meget værre end, som andre teenagere oplever.
Også Milla Jovovich (Det femte element) oplevede en ekstrem nedtur i kølvandet på hårde anmeldelser af Tilbage til den blå lagune i en alder af seksten, og måske er der noget at lære for folk i mit erhverv.
En skuespiller er altid i hænderne på en instruktør, og det gælder især for børn, der ikke har den fjerneste kontrol over, hvad de medvirker i og derfor ikke fortjener en personlig kritik.
Instruktøren af Showbiz Kids, Alex Winter, var selv barneskuespiller på Broadway. Han har klogt valgt at supplere de mange interviews med optagelser af to nutidige børn, der forsøger at blive barnestjerner.
De to børn er meget forskellige. Den ene er fokuseret og virker talentfuld, mens den anden bruger det meste af tiden på at trække på skuldrene og er mere engageret i computerspil.
De har mødre, der følger med dem til auditions overalt. Til at starte med hepper vi på de unge aspiranter, men efterhånden som de garvede barnestjerneveteraners historier bliver grummere, ændrer det sig.
Især Todd Bridges’ (Diff’rent Strokes) fortælling om seksuelle overgreb, der leder ud i stofmisbrug og kriminalitet, gør et dybt indtryk.
De mange interviews og optagelser med aspiranterne suppleres af arkivoptagelser af uhyggelige tragedier fra børnestjerners liv.
River Phoenix – Wil Wheatons gode ven og kollega fra Sammenhold – døde som 23-årig af blandingsforgiftning. Han havde svært ved at håndtere sin berømmelse, og hele den triste begivenhed folder dokumentaren effektivt ud, inklusive lillebroren Joaquin Phoenix’ hjerteskærende opkald til alarmcentralen.
Showbiz Kids slutter med en dedikation til to af de medvirkende, der begge døde inden filmens premiere: den 101-årige Diana Serra Cary, som var barnestjerne i 1920’erne, og Disney Channel-stjernen Cameron Boyce, der døde af et epileptisk anfald som tyveårig.
Cary fortæller, hvordan hun som otteårig blev snydt for indtjeninger og senere kasseret, da hun ikke længere var nuttet. Mens Boyce ytrer sine bekymringer for, hvordan en almindelig hverdag som studerende – og langt væk fra rampelyset – mon vil se ud.
Begge blev frataget deres barndom.
Med 81 år imellem sig viser deres historie, at den uhyrlige behandling af barneskuespillere er lige så gammel som mediet – og stadig aktuel.
Kommentarer