Cannes præsenterer program trods aflysning
Der bliver ikke nogen Cannes-festival i år, men alligevel vil verdens førende festival afsløre et program i starten af juni.
Det siger festivalens kunstneriske leder Thierry Frémaux i et eksklusivt interview med det britiske branchemedie Screen Daily.
Her fortæller han også, at Cannes vil samarbejde med kolleger på andre festivaler som Venedig og Toronto med at vise de film, som bliver udtaget til programmet. Dermed kommer coronakrisen til at sætte et tydeligt aftryk på festivalsæsonen i filmens verden.
”Det ville være fjollet at lade, som om ingenting er sket. Men mere end noget andet vil vi fremhæve de film, vi har set og elsker,” siger Thierry Frémaux og afslører, at der på flere måder bliver arbejdet for at give filmene biografpremiere.
”Vi har fået film fra hele verden, fantastiske værker, og det er vores pligt at hjælpe dem med at finde et publikum. Når vi har annonceret listen af film, vil vi begynde at organisere arrangementer i biografer.”
Splid på køl
Årets juryformand på festivalen skulle have været Spike Lee, der var meget stolt over at være den første afroamerikaner på posten.
Og der var lagt op til forbrødring i en af Cannes-festivalens mest bitre fejder takket være instruktøren, der i 2018 vandt en stor pris på den franske festival med komediedramaet BlacKkKlansman.
Spike Lee ville nemlig have vist sin nye Netflix-film Da 5 Bloods uden for konkurrence på festivalen, fortæller Thierry Frémaux i det store interview med Screen.
Den amerikanske streamingtjeneste havde i 2017 Oscar-vinderen Bong Joon-hos Okja og Noah Baumbach’ The Meyerowitz Stories i hovedkonkurrencen. Det skabte dog konflikt på grund af kritik fra foreningen af franske biografer, der ikke brød sig om streamingfilm uden eksklusiv biografpremiere på festivalen.
Siden har Netflix-film haft trange kår i Cannes, hvilket blandt andet betød, at Alfonso Cuaróns Oscar-vinder Roma gik til konkurrenten i Venedig.
Muligheden blev dog forpurret af coronakrisen, så nu får Da 5 Bloods premiere på Netflix den 12. juni.
Tvivl om fremtiden
Da Cannes-festivalen blev aflyst, kom det samtidig frem, at Wes Andersons The French Dispatch skulle have været åbningsfilm i år.
I interviewet med Screen fortæller Thierry Frémaux, at også den italienske Guldpalme-vinder Nanni Morettis nye film ville have været at opleve på festivalen.
Men begge film er blevet givet fri til i stedet at få officiel verdenspremiere på en anden festival, sandsynligvis i Venedig.
Det er imidlertid ikke sikkert, hvad der kommer til at ske med den italienske festival. Selv om Norditalien har været et af verdens hårdest ramte områder af coronavirus, har folkene bag holdt fast i at afholde festivalen.
Ifølge branchemediet Variety bliver der truffet endelig beslutning om Venedig-festivalens fremtid sidst i maj.
Kommentarer