Nyhed
10. feb. 2017 | 17:19

Er det tid til #OscarSoMale?

Foto | Hopper Stone
Hidden Figures-skuespillerne kan glæde sig over forbedringen i andelen af Oscar-nominerede etniske minoriteter. Men som kvinder har de flere Oscar-kampe foran sig.

Kvinder er betydeligt underrepræsenteret i årets Oscar-nomineringer, påpeger amerikansk manuskriptforfatter.

Af Julie Mai Laursen

Måske er det tid til en ny Oscar-shitstorm.

For det kan meget vel være, at Oscar-komitéen har oppet sig med hensyn til at forhøje den etnisk diverse kvote for årets nomineringer. Men netop som denne ubalance er blevet udbedret, springer en anden frem.

Det bemærkes nu, at kvinder er markant underrepræsenterede i Oscar-nomineringerne. Og at tendensen faktisk ikke er ny.

En af dem, der har lagt mærke til underrepræsentationen af kvinder i årets Oscar-kategorier, er manuskriptforfatter Andrea Berloff. Hun står bag musikdramaet Straight Outta Compton, der sidste år blev fremhævet som et eksempel på den manglende etniske diversitet, fordi den kun blev nomineret for sit manuskript af hvide forfattere.

Berloff gjorde opmærksom på tendensen, da hun i går var moderator ved en paneldebat med ti af de manuskriptforfattere, der var nomineret til Writers Guild Awards.

Andrea Berloff lagde ud med at bemærke, at Oscar-komitéen ikke længere kan anklages for at være ”så hvide” (som det hed sig i sidste års Twitter-slogan ”OscarSoWhite”). Dernæst pointerede hun, at nomineringerne i stedet kan kritiseres for at være ”så mandlige”.

Kun fire kvinder
Med gårsdagens bemærkning hentyder Andrea Berloff til det faktum, at kvinder er signifikant underrepræsenteret i alle Oscar-kategorier med undtagelse af dem for skuespil, som er sorteret efter køn.

Ser man på alle de nitten kategorier, foruden skuespilpriserne, udgør antallet af mandlige nominerede hele 80 procent.

Eksempelvis er kun en enkelt kvinde i år nomineret for bedste adapterede manuskript, nemlig Allison Schroeder med Hidden Figures. Ingen kvinder er nomineret for bedste originale manuskript, ligesom 2017 er det syvende år i træk, hvor ingen kvinder er nomineret i bedste instruktør-kategorien.

Vender man blikket bagud, er kun fire kvinder blevet nomineret i kategorien for bedste instruktør siden den første Oscar-uddeling i 1929.

Af de fire nominerede – som tæller Lina Wertmuller (Seven Beauties), Jane Campion (The Piano), Sofia Coppola (Lost in Translation) og Kathryn Bigelow (The Hurt Locker) – er Bigelow den eneste kvinde, der nogensinde har vundet en Oscar i kategorien.

Skæve danske tal
Den store underrepræsentation af kvinder i årets nomineringer understreger den debat om kvinders svære kår i filmbranchen, der har rumsteret i Hollywood på det seneste.

Diskussionen er også blusset op i Danmark i løbet af det seneste år. Senest med dagens indlæg her på siden, hvor den aspirerende instruktør Laura Dyhrcrone beretter om de kønsrelaterede udfordringer, hun mødte som studerende på Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft. 

Ifølge en rapport, lavet af Center for the Study of Women in Television and Film i USA, er kun syv procent af instruktørerne bag de 250 højest indtjenende film kvinder. Det udgør et fald på to procent siden 2015 – en nedgang, der har været i gang siden 1998.

Herhjemme er ubalancen i filmbranchen lige så iøjnefaldende.

En undersøgelse bragt i Ekko #71 viste blandt andet, at kun nitten procent af de danske spillefilm mellem 2010 og 2015 var instrueret af kvinder. Endnu færre var skrevet af kvindelige manuskriptforfattere, og kønsfordelingen var endnu mere skæv inden for fotografering, lyddesign og musik.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko