Nyhed
15. okt. 2012 | 13:04

Zentropa vs. Ekko ruller videre i medierne

Foto | Josefine Kampmann
Filosof Peter Tudvad undrer sig over, hvorfor mediernes lederskribenter ikke er kommet Ekko til undsætning efter Peter Aalbæk Jensens angreb på magasinet.

Den kritiske filmpresse kan ende som Peter Aalbæk Jensens ekko, mener filosof Peter Tudvad. Zentropa-chefen fastholder dog sin kritik.

Af Jacob Ludvigsen

Hvor er bekymringen for ytringsfriheden i sagen om Peter Aalbæk Jensen og Zentropa, der lægger sag an og boykotter Filmmagasinet Ekko?

Sådan spørger Peter Tudvad i et debatindlæg i fredagens udgave af Politiken – og kommer selv med svaret.

”Ikke én lederskribent har brudt en lanse for kollegaerne på Ekko, som Aalbæk på vegne af Zentropa har besluttet at boykotte. Så landets største filmblad ikke kan dække nye film fra landets største filmproducent behørigt!” skriver filosoffen, der selv har bidraget med flere artikler til magasinet.

”Det er ikke eksporten af danske mejeriprodukter, det her går ud over, men Danmarks eneste filmblad af betydning. Og det svigter man, selv om konsekvensen med usvigelig sikkerhed vil være, at den kritiske filmpresse ender som Aalbæks ekko,” fortsætter Tudvad med henvisning til Muhammed-krisen, hvor medierne stod sammen om at forsvare ytringsfriheden. 

Ræven vogter høns
Også Danske Biografers formand Kim Pedersen kommer med sit syn på sagen i et debatindlæg i fredagens Politiken.

Her sammenkæder han Zentropas angreb på Ekko med det udfald, selskabet tidligere på året kom mod rabatordningen Biografklub Danmark. Kim Pedersen fremhæver Producentforeningens formand Klaus Hansen som fællesnævneren i de to sager.

Zentropa er nemlig et af Producentforeningens største medlemmer, og Klaus Hansen sidder i bestyrelsen i både Ekko og Biografklub Danmark. 

”Hansens plads i Ekkos bestyrelse, som dermed er linket til Producentforeningen, er absurd. Det svarer jo til at lade ræven bevogte hønsehuset. På samme måde, som der jo altid er et gitter mellem den lovgivende, udøvende og dømmende magt, bør der ligeledes være gitter mellem filmbranchen og pressen, idet Ekko aldrig har været, og ikke er, et reklameblad for filmbranchen,” skriver Kim Pedersen.

Fuld accept fra Klaus Hansen
Over for Politiken afviser Klaus Hansen Kim Pedersens kritik.

”Han går med antydninger og insinuationer, han ikke kan dokumentere. Jeg er som privatperson blevet bedt om at sidde i bestyrelsen, ikke som Producentforeningens formand,” siger han. 

”Som i alle mulige andre bladhuse og magasiner er det redaktøren, der redigerer bladet. Og jeg bakker op om den redaktionelle linje. Claus (Christensen, Ekkos chefredaktør, red.) og jeg har højlydte diskussioner en gang imellem, men der er fuld accept fra mig til den redaktionelle linje, og at den skal være kritisk. Og det holder på ingen måde, at jeg skulle være Aalbæks mand i bestyrelsen,” fortsætter Klaus Hansen.

Klassens frække dreng
I en stor artikel i lørdagens Jyllands-Posten stiller Jacob Wendt Jensen, der er formand for de danske filmjournalisters forening, Filmmedarbejderforeningen, sig ligesom Peter Tudvad og Kim Pedersen på Ekkos side i konflikten.

Wendt Jensen har sin egen forklaring på, hvorfor konflikten er opstået.

”På kulturområdet er der i Danmark ikke nogen særlig stærk tradition for kritisk journalistik. De udøvende kunstnere og producenter elsker film, og det gør de journalister, der skriver om film også. Meget journalistik handler om nye projekter. Derfor virker det måske mere voldsomt på mange i miljøet, når Ekko som den frække dreng i klassen går til stregen,” siger Jacob Wendt Jensen, der spår, at Zentropas boykot vil blive kortvarig. 

”Det har vi set før. Der plejer at gå seks måneder, så er det glemt. En boykot kommer ingen til gavn.”

Aalbæk: Ekko må fordele regning
Peter Aalbæk Jensen fastholder dog sit angreb mod Ekko. Det fremgår af samme artikel i Jyllands-Posten.

Her forholder han sig til, at hans sagsanlæg mod Ekko først og fremmest retter sig mod den 28-årige freelancejournalist Mikkel Kofod, der skrev den ni måneder gamle artikel, som er genstand for injuriesagen.

”De må fordele regningen indbyrdes hos Ekko. Jeg gik selv konkurs, da jeg var ung og dum, men jeg lærte af mine fejl. Her kan de lære at løfte røret og ringe op til folk, når de anklager dem for noget groft. Det er helt almindelig etik og står i Grønspættebogen,” siger Peter Aalbæk Jensen til Jyllands-Posten. 

Allan Hansen bifalder kritisk medie
I Jyllands-Posten-artiklen udtaler Zentropas bestyrelsesformand, Allan Hansen, sig også for første gang om Peter Aalbæk Jensens angreb.

”Så længe Ekko overholder normale regler og normer for god presseetik, har de min fulde opbakning, og jeg kan kun bifalde, at vi i filmbranchen har et fagmedie, som kritisk udfordrer os. Men som sagt: Det kræver, at Ekko overholder god presseskik,” siger Allan Hansen, der til daglig er administrerende direktør for Nordisk Film, som ejer halvdelen af Zentropa.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko