Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

23. okt. 2013 | 21:09

Malmros - 5. del: Den opdigtede historie

Nils Malmros under en audition.

Femte del af blogserien, som sætter fokus på mine personlige erindringer om filmene fra Nils Malmros’ hånd – en af vor tids væsentligste danske filminstruktører.

For første gang kastede Malmros sig ud i film, som øjensynligt ikke var baseret på en historie med instruktøren selv som udgangspunkt. Filmen var Skønheden og udyret (1983). Efter Århus by night (1989) og Kærlighedens smerte (1992) skulle der komme endnu en af slagsen, nemlig filmatiseringen af den færøske forfatter Jørgen-Frantz Jacobsens roman Barbara (1997).

 

Om end Skønheden og udyret sikkert er baseret på Malmros personlige minutiøse iagttagelser, var filmen opdigtet. Måske var filmen et udtryk for de bange forudanelser Malmros havde, efter netop at være blevet far til en pige. Så måske var der alligevel tale om et alter ego i skikkelse af Jesper Klein, som filmens far til en – i farens øjne – uregerlig teenagepige, spillet af Line Arlien-Søborg.

Nils Malmros’ muse, Line Arlien-Søborg, medvirker her i sin anden Malmros-film, som siden skulle blive til tre.

Man kan dog overordnet konstatere, at hvis en amatørskuespiller drømmer om en videre karrierer inden for faget, er det nok ikke lige med afsæt i en Malmros-film, den kommer til at blomstre. Undtagelsen, som bekræfter reglen, er Anne Louise Hassing, som med afsæt i Kærlighedes smerte fik en flot karrierer.

Det er dog ikke kun Arlien-Søborg, Malmros har en forkærlighed for, når rollerne skal besættes. Der er mange gengangere i Malmros samlede spillefilmsproduktion, blandt andet Svend Schmidt-Nielsen (seks film), Karin Flensborg (fire film), Ove Pedersen (fire film), Jytte Kvinesdal (tre film), Søren Østergaard (tre film) og Ida Dwinger (tre film).

Skuespillere, som har fået chancen i to film, omfatter Peter Schrøder, Peter Hesse Overgaard, Birthe Neumann, Waage Sandø, Merete Voldstedlund, Michael Nørgaard, Hans Otte Hjort Hansen, Dennis Otto Hansen, Eva Maria Zacho, Sven Ole Schmidt, Poul Clemmensen, Eva Gram Schjoldager, Lis Nielsen, Jan Johansen, Brian Theibel, Lone Elliot, Birgit Rafman, Jeanette Hede og Rikke Malmros.

Som en kuriositet kan det nævnes, at Malmros er den eneste instruktør, som har kunne overtale producenten Ib Tardini til at optræde foran kameraet. (I Drenge i rollen som "Victor" og i Århus by night som "fuld mand"). Malmros har tilmed også portrætteret producenten i Århus by night, hvor Tom McEwan havde påtaget sig rollen.

Skønheden og udyret fokuserer på en far og datter, som skal tilbringe dagene mellem jul og nytår alene sammen. Under disse forhold udvikler faren en stærk interesse for datterens privatliv, hendes kærester, telefonsamtaler m.m. Datteren er i en rivende kropslig udvikling, og faren har svært ved at acceptere, at datteren ikke længere er ”hans pige”. I sin fortvivlelse og afmagt latterliggør han sig over for datterens nye ven, Jønne. Men går han i virkeligheden for vidt?

To erindringer springer frem i forbindelse med Skønheden og udyret - ud over det var en god film.

For det første husker jeg filmen var dedikeret til Malmros nyfødte datter, Anne, hvilken tragiske baggrund danner basis for Malmros nye film Sorg og glæde (2013).

For det andet rendte jeg ganske uklar med filmens distributør, som også var producent på filmen, Per Holst, om filmlejeberegningen, hvilket betød, at filmen blev taget af plakaten efter kun fem uger. Det er et nødværge, en biografdirektør kun tvunget tager i brug, men i mine øjne var distributørens krav simpelthen blevet for ublu. Det er beklageligt med den slags hændelser, men det er, hvad der engang imellem foregår bag kulissen. Filmen blev dog overtaget af en anden Århus-biograf, som fortsatte filmens visning med stor succes.

At jeg ikke var den eneste, der havde skærmydsler med filmens producent, blev med al tydelighed afsløret gennem de sammenstød jeg flere gange oplevede mellem instruktør og producent.

Skønheden og udyret blev belønnet med både Bodil og Robert i kategorien ”Årets bedste danske film”.

6. del af denne blogserie: Filmen om tilblivelsen af Drenge.


Malmros – 1. del: Den spæde start

Malmros – 2. del: Gennembruddet

Malmros - 3. del: Professionaliseringen

Malmros - 4. del: Den første rigtig store film


Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko