Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

17. juli 2015 | 10:39

Pengemaskinen Star Wars

Foto | LucasFilm
Star Wars: Episode VII – The Force Awakens vil ifølge et estimat tilføre en milliard dollars til bundlinjen hos Disney-selskabet. Her ses Harrison Ford som Han Solo i den nye film med følgesvenden Chewbacca.

Når talen falder på økonomien bag Star Wars, skal den store regnemaskine frem. Det siger næsten sig selv, efter Walt Disney købte George Lucas’ livsværk, LucasFilm, for $4,05 milliader i 2012. Det svarer til 28 milliarder kroner ved dagens dollarkurs.

Ud over rettighederne til Star Wars fulgte også retten til at producere kommende film om arkæologen dr. Henry Walton Jones Jr., bedre kendt som Indiana Jones. Eventyreren deler i øvrigt mellemnavn med George Walton Lucas.

Star Wars har gennem årene generet mere end $27 milliader i omsætning, heraf $12 mia. fra legetøj, $4,2 mia. fra biograferne, $3,8 mia. fra dvd, $2,9 mia. fra videospil, $2 mia. fra bogsalg og $1,3 mia. fra kategorien ”diverse”. Star Wars har gjort George Lucas til en meget velhavende mand, hvis formue af erhvervsmagasinet Forbes estimeres til ikke under $5,4 mia. Han figurerer som nummer 309 på listen over verdens rigeste mennesker.

Succesen til trods har 71-årige George Lucas dette råd til håbefulde: ”Investér aldrig i en film,” med henvisning til måden film i dag finansieres på. I dag er nemlig hedge fonde, der investerer i Hollywood-film. ”Disse fonde vil aldrig tillade, at du får dine penge tilbage – nogensinde,” fastslår den gamle mester.

Lad os kigge på de økonomiske forventninger til Star Wars: Episode VII – The Force Awakens, som Walt Disney udsender 16. december 2015 over hele verden efter opkøbet af LucasFilm.

Analytikeren Benjamin Swinburne fra investeringsbanken Morgan Stanley har afleveret en detaljeret rapport om den kommende films indflydelse på Walt Disneys bundlinje.

Det giver et interessant, hidtil hemmeligholdt, indblik i en films økonomi.

Den nye film forventes at omsætte knap $2,0 milliarder i alverdens biografer. Ofte bliver omsætningstal fra biograferne beskrevet som rent overskud. Sådan forholder det sig naturligvis ikke. Walt Disney regner med at hjemtage halvdelen af biografernes omsætning på denne film til egen kasse.

Budgettet for den kommende Star Wars-film kommer dermed til at se således ud:

 

Man kan se, at biograferne repræsenterer 57 procent af indtægterne, mens de digitale tjenester kun repræsenterer syv procent. Med fare for at gentage mig selv kan det altså konstateres, at de nye digitale mediers bidrag til en filmproduktion er temmelig sølle.

Disneys engagement i Star Wars vil med andre ord give en milliard dollars i overskud. Det ser ud til, at Disneys opkøb af LucasFilm er en yderst fornuftigt forretning, til trods for det svimlende beløb George Lucas scorede på handlen. Ikke underligt aktierne på Walt Disney er steget 38 procent over de sidste tolv måneder.

Hvis alt går efter beregningerne, bliver Star Wars: Episode VII – The Force Awakens verdenshistoriens tredjemest indtjenende film, kun overgået af Titanic og Avatar. 

Se listen over de ti mest indtjenende film i verdenshistorien nederst i denne blog. Bemærk, at beløbene på listen ikke er korrigeret for inflation. Hvis man korrigerede for inflation, ville listen se ganske anderledes ud, og go’e gamle Borte med blæsten ville fortsat være konge.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko