”Jeg har altid drømt om at arbejde i en pornoforretning.”
Det siger en tidligere ansat i Circus of Books, en boghandel i Los Angeles, der trods sit uskyldige navn solgte sexlegetøj og bøsseporno.
Nogle vil genkende medarbejderen som den berømte drag-queen Alaska Thunderfuck fra reality-talentshowet RuPaul’s Drag Race. Lattermild ryster han på hovedet og siger: ”Jeg er vist bare lidt mærkelig og pervers.”
Alaska er blot en af mange homoseksuelle mænd, for hvem forretningen har haft en afgørende betydning. Men dokumentaren følger især butikkens indehavere siden 1970’erne: ægteparret Karen og Barry Mason, der udkonkurreret af internettet så småt er ved at dreje nøglen om.
Instruktøren er datteren Rachel, som får forældrene til at fortælle deres egen historie, der hænger uløseligt sammen med forretningen.
Ingen af dem har nogensinde gået op i samfundets normer, og på bryllupsbilledet er de meget sigende iklædt henholdsvis en afslappet, blå kjole og en farvestrålende genbrugshabit.
Karen var journalist, og Barry lavede special effects til blandt andet Star Trek. Men de havde svært ved at få pengene til at slå til. Så de åbnede Circus of Books og blev derved tilfældigvis en del af den seksuelle frigørelse, aids-krisen og pornoindustriens storhed og fald.
Filmen viser ikke hardcorescener fra pornofilm. Men der er sensuelle klip med afklædte, veltrænede mænd, og stive pikke ses på kassetter til bøssepornofilm med vittige titler som Don’t Drop the Soap og Meat at the Fair.
Når kameraet ikke er nonchalant opstillet foran de interviewede, følger vi især energiske Karen. Hun trasker fornøjet afsted til sexlegetøjs-messe, hvor hun frabeder sig produkter til heteroseksuelle, fordi de ikke er en del af kundegrundlaget.
Vi hører saftige historier fortalt af rødmende mænd i alle aldre om vaselinegyden, hvor homoseksuelle diskret kunne bejle til hinanden.
”Jeg mistede min mødom med en politimand,” fortæller en af de medvirkende og tilføjer, at man med fordel også kunne benytte sig af boghandlens lyssky baglokale. Her udlevede han enhver ung skabsbøsses drøm, som han udtrykker det.
Rachel vidste som barn og ung ikke, at boghandlen solgte andet end pæne bøger. Hun og hendes venner fra byens kunstnermiljø snakkede engang om deres forældres beskæftigelse, og da hun sagde navnet på forretningen, måbede de til hendes forbavselse.
Moren er paradoksalt nok dybt religiøs, men måtte ændre sit syn på homoseksuelle. Sønnen Josh husker med tårevædede øjne forældrenes forstående reaktion, da han valgte at springe ud.
Det historiske perspektiv er essentielt for filmen. Vi lærer om politirazziaer mod blandt andet homobaren Black Cat i 1967 ledsaget af sort-hvide-fotografier fra en svunden tid, før boghandlen gav bøsserne et tilflugtssted i en fjendtlig verden.
Her kunne de finde litteratur, der talte til dem, føle sig tilpas og lære deres egen kønsidentitet at kende. At butikken solgte porno, var en kærkommen frynsegode.
I dag anerkender man, at pornoen har spillet en positiv rolle for den seksuelle frigørelse. Men den har også en skyggeside, og dokumentaren mangler en kritisk perspektivering til nutidens porno.
Ikke desto mindre er Circus of Books en interessant og charmerende dokumentar om en families op- og nedture såvel som homoseksuelles kulturhistorie.
Kommentarer